Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

(drachtige) geiten ruimen om Q-koorts

• Klaske

Mijn reactie op JW was ook niet dat ik het eens ben met de overheid maar dat ik het niet terecht vind dat de hobbyboeren hier voortdurend afgeschildert worden als een stelletje suffende, onnozele idioten.

Ik denk dat niemand die dieren heeft op zo'n zinloze middeleeuwse slachtpartij zit te wachten.

Ik fok met mijn geiten en kan zonder problemen mijn dieren in Belgie bij een vriendin zetten maar dan?

Na alle ellende die zo'n situatie met zich meebrengt kan ik ze niet terughalen want ze “bestaan” niet meer. Ik kan er dus nooit meer mee fokken want de lammeren kunnen niet meer worden ingeschreven in het stamboek. Bij controle's gedurende hun verdere leven mogen ze nooit aangetroffen worden in mijn wei.

Je kunt er niet meer mee naar keuringen en/of tentoonstellingen. Geld om nieuwe te kopen heb je dan niet want de vergoeding is aan je neus voorbij gegaan en verder ben je failliet gegaan aan de boetes die je hebt moeten betalen en de rechtszaken die je hebt moeten voeren.

Oftewel, het is allemaal niet zo simpel. Er zitten heel wat meer haken en ogen aan dan gewoon een kippetje op de zolder zetten. Vandaar dat ik me, naast de acties van de overheid, ook kwaad maak over de opmerkingen van JW.

• JW

Beste Klaske,

In antwoord op je vriendelijke berichtje:

Hoe je een kudde geiten moet laten onderduiken weet ik ook niet. Een paar geitjes is misschien nog wel te doen. Ik zei al dat het allemaal niet zo simpel was.

(Alleen die ene kip al. Je doet er een beetje bagatelliseerend over, maar zelfs zo'n kip is niet zo simpel als je denkt.

In een bench op zolder ? Weken lang ?Als ze wisten dat je pluimvee had doorzochten ze desnoods ook de huizen. Ze speurden regelmatig vanuit helicopters het gebied af. Het leek wel bezet gebied. Wekenlang het hek van de oprit overdag op slot, geen telefoon opnemen, en achter in mijn tuin had ik voor in geval van nood helemaal onder een dicht bosje van brandnetels en bereklauwen een krat met deken erover klaarstaan om haar te kunnen verbergen. Verder zat ze gewoon in het kippenhok, wat zo middenin het dorp best link was. Toen ik 's morgens bij de bushalte stond hoorde ik haar kakelen. En ik was niet de enige. Maar niemand heeft me, ondanks het ziekelijke bestaan van een kliklijn, verraden.

Als ik haar ver buiten het gebied had willen laten onderduiken was dat ook mogelijk geweest).

Ik noem het maar om aan te geven dat ik alles wat binnen mijn vermogen ligt wil doen om te voorkomen dat een dier van mij het slachtoffer van de verdelgingsmachine van onze overheid wordt.

Een hoge boete of ervoor de cel in, zou me in elk geval niet kunnen tegenhouden. Iedereen maakt zijn eigen keuzes.

En of je dat dom vindt of belachelijk, tsja, ik hou je niet tegen. ;)

• JW

Beste Klaske, ik voel me bijna aangesproken door je giftige pijlen. Ik denk ook niet dat we het snel eens worden.

Ik heb de mkz-tijd en de vogelgriep vrij intens meegemaakt, en meen te weten dat er toen heel veel schortte aan het optreden van de overheid. De beloftes van allerlei belangrijke politici, dat er in Nederland bij een dierziekte nooit meer gezonde dieren zouden worden afgemaakt, heb ik nooit geloofd, maar wel onthouden !

Toen Den Haag in december in paniek dit onbegrijpelijke en onverdedigbare besluit nam, was mijn (naïeve ?) verwachting dat de weerstand in Nederland groot zou zijn. Niet alleen van de geitenboeren, maar ook van burgers en zeker van hobbydierhouders. Want als eenmaal het woord “ruimen” is gevallen, dreigt al snel dat geen enkel dier meer veilig is. Als ik geiten had, en lid was van de Hobbydierenclub, had ik graag gezien dat die zich sterk zouden verzetten tegen deze disproportionele ruimingen.

Maar het idee bij de bang gemaakte burgers dat ze ernstig bedreigd worden, en dat het “ maar een stukje intensieve veehouderij” ( die nota bene ook nog hun gezondheid bedreigt !) betreft, lijkt de ruimingen voor bijna iedereen acceptabel te maken. Voor mij onbegrijpelijk.

Ik ben geen fan van de bio-industrie of grootschalige veehouderij, maar geloof wel dat een geitenboer net zo gek op zijn dieren kan zijn dan een hobbyhouder. Voor zo iemand, die dit treft, moet dit een ramp zijn. En daar voel ik mij bij betrokken.

Ik ken overigens (gelukkig) ook hobbyhouders die die betrokkenheid delen.

Mijn standpunt over de Hobbyhoudersclub is niet gewijzigd afgelopen weken. Integendeel, neem alleen de laatste dagen.

Eergisteren: De vz van het Platform KSV geeft een verklaring uit dat het Platform zijn leden aanraadt om besmette zwangere geiten te ruimen. Beetje voorbarig, want een paar uur later verklaart LNV dat besmette dieren van hobbyhouders (en kinderboerderijen) niet geruimd hoeven worden. Ze vormen geen gevaar voor de volksgezondheid.

Gisteren: Jinke, de vz van het Platform, geeft een nieuwe verklaring uit dat ze het helemaal eens is met de Minister. Hobbydieren vormen geen gevaar.

Vandaag: In de Volkskrant zegt de voorlichter van hetzelfde Platform, dat “een besmette zwangere geit een wandelende bom is”. Als hij zo'n dier had zou hij het zo snel mogelijk euthaniseren.

Fijn dat jij het allemaal wel begrijpt, en volslagen logisch vindt.

• Klaske

En fijn dat jij zo fantastisch kunt lezen en daarbij de vrijheid neemt om iemands woorden 180 graden om te draaien.

Het zijn mensen zoals jij die op allerlei prikborden elke normale discussie onmogelijk maken. Juist omdat je leest wat je wilt lezen en daarbij volledig voorbij gaat aan wat er nou werkelijk staat.

Maar goed, als je hier liever in je eentje loopt te schreeuwen, ga je gang.

• JW

Er is er maar eentje die hier schreeuwt, lieverd, en dat ben ik niet. Ra ra……

En inhoudelijk: graag hoor ik wie z'n woorden ik zou verdraaien, want dat is echt niet mijn stijl ! Als ik iets of iemand verkeerd heb weergegeven zal ik daar zeker mijn excuses voor aanbieden. Dus maak me maar wijzer s.v.p.

• JW

Waar ik vanaf het begin bang voor was, lijkt dichterbij te komen.

Vandaag in het Agrarisch Dagblad:

Situatie besmette hobbygeiten onduidelijk

20 jan 2010 14:19

Burgemeesters kunnen volgens minister Ab Klink van Volksgezondheid mogelijk zelf gaan beslissen of ze ingrijpen op kinderboerderijen of zorgboerderijen waar Q-koorts is vastgesteld. Voor hobbydieren zit dat echter anders.

Hobbyboeren met besmette dieren vallen daar buiten, omdat het risico beperkt is, zei een woordvoerder van het ministerie van Landbouw vandaag.

De gemeente Houten nam dinsdag het heft in eigen handen en besloot tot maatregelen bij drie hobbyboeren met besmette geiten en schapen. De gemeente stelde een bezoekverbod in en plaatst waarschuwingsborden.

De gevallen kwamen al in de zomer aan het licht. "We hadden allang willen ruimen, maar konden niks zonder duidelijk advies'', stelt een woordvoerster van de gemeente.

In Houten raakten 46 mensen besmet met Q-koorts. Het is niet bewezen dat de hobbygeiten en -schapen er de oorzaak van zijn

Klink en Verburg blijven mijlenver achter de feiten aanlopen bij de bestrijding van de Q-koorts.

Na hun aarzelend gebrachte verhaal dat (volgens hun deskundigen, zeggen ze er haastig en maar al te graag bij) geiten van kinderboerderijen geen gevaar vormen, kunnen ze steeds moeilijker uitleggen waarom ook complete bedrijven met vrijwel zeker allemaal gezonde dieren geruimd moeten worden. Om van die moeilijke vragen af te komen wil Klink de verantwoordelijkheid doorschuiven naar burgemeesters.

Vervolgens blijkt ook een groot vleesschapenbedrijf al een half jaar besmet, en voor ruim 40 Q-koortszieken te hebben gezorgd. Het enige wat Klink kan bedenken is “dan ook maar de vleesschapen gaan ruimen”. Een nieuwe stap op een eindeloze weg, waarbij de grenzen steeds verder worden verlegd. Zijn de schaapskuddes het volgende doel ?

Hobbyboeren lijken nog buiten schot te blijven bij LNV, maar de zorgwekkende vraag is hoe lang dit zo blijft. Want ongetwijfeld zullen vroeg of laat ziektegevallen naar buiten komen waar de oorzaak aan hobbydieren wordt toegeschreven. Nu er zo naarstig naar Q-koortspatienten wordt gespeurd, lijkt dat onvermijdelijk.

Gemeente Houten wil nergens op wachten en heeft op eigen houtje al maatregelen getroffen. Je zult maar in Houten wonen…

“We hadden allang willen ruimen..”, zegt dat kind van gemeente, zonder enig benul dat je daarmee de bacterie niet uitroeit, en dat deze ziekte met vaccinatie bestreden kan en moet worden. Maar grote broer in Den Haag heeft het dappere voorbeeld gegeven, hoe je met keihard optreden de oplaaiende volkswoede kunt sussen.

Je moet er niet aan denken dat elke gemeente straks, totaal niet gehinderd door enige kennis, op eigen houtje allerlei maatregelen gaat treffen ! Met de verkiezingen op komst dreigt “de Haagse flinkheid” dan maatgevend te worden !

Met de geiten- of schapenhobbyhouder als volgende zondebok !

(In Houten gaat het om vier hobbyboeren met schapen).

.

• Astrid (Canada)

Het gaat bijna op een soap lijken, maar een vraagteken heb ik dan wel.

Mag een hobbyboer niet op eigen houtje in (laten) enten?

Dan ga je toch niet wachten tot een of andere huppelk.t, jou gaat vertellen of je wel of niet moet ruimen?

• JW

Hij mag enten, maar er was groot tekort aan vaccins. En nog steeds.

Bovendien worden gevaccineerde dieren net zo hard geruimd als niet gevaccineerde, als er besmetting is geconstateerd.

Soap is zacht uitgedrukt, “gekkenhuis” komt meer in de richting.

.

• JW

Daar is 't ie al (bron: Agrarisch Dagblad)

Burgemeesters willen beslissen over het ruimen van geiten op kinderboerderijen en kleinschalige houderijen.

Dat schrijft de Vereniging Nederlandse Gemeenten in een brief aan minister Klink (Volksgezondheid). De minister speculeerde al in een debat met de Kamer over de mogelijkheid burgemeesters daarover te laten beslissen.

Uit de VNG-brief blijkt dat gemeenten daar sterke behoefte aan hebben. Die vraagt Klink “met klem” om de mogelijkheid dat burgemeesters een aanwijzing tot ruimen kunnen geven als de GGD adviseert dat de volksgezondheid in gevaar is.

De brief is zeer kritisch over het eerdere besluit van Klink en zijn collega Verburg besmette kinderboerderijen níet te ruimen. Het VNG “betreurt” dat ze niet in dat besluit is gekend. In de brief staat dat besmette kinderboerderijen en kleine houderijen een risico kunnen vormen. De voorgeschreven hygiëne maatregelen volstaan niet, aldus het VNG

• Astrid (Canada)

………..

(hier weet ik dus niets meer op te zeggen, anders dan iets wat hier niet mag.)