Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

(drachtige) geiten ruimen om Q-koorts

• Webmaster

Je kunt geen nieuwsuitzending meer bekijken of ze hebben het over Q-koorts en de beslissing van de ministers om geiten, al dan niet drachtig te gaan ruimen bij besmetting van Q-koorts.

Graag wil ik jullie mening/discussie als geitenhouders ook horen en hier op het prikbord jullie voor en tegenstand hier van horen.

Preventief ruimen van drachtige geiten….zin vol of onzin?

De aandacht wordt teveel naar de geitenhouderij getrokken terwijl het ook de overige veehouderij treft…. waar of niet waar?

• Funny

Belangrijk vooral is om van het barbaarse ruimings“beleid” af te komen die stamt uit het jaar nul.

Ik dacht dat de politiek geleerd had van het drama rond de MKZ in 2001 waar ze groot dierenleed en mensenleed hebben toegebracht. Virussen en bacterien moeten niet met moordpartijen worden opgelost (dan mag je besmette mensen ook wel gaan ruimen) Dierenartsen hebben zich ook uitgesproken tegen deze moordpartijen te zijn!

Teken hier de petitie voor de zwangere geitjes en drachtige schapen

Kan de beheerder deze petitie ook even in t nieuws van Howardshome aanvinken?

Graag!

Vriendelijke groet Louisa

• joop1959

We gaan nu geiten ruimen

Wand nu op eens wordt iedereen ziek

Maar het is al een jaar of vijf bekent dat je er ziek van wordt.

Maar het is net zo als met de B.S.E er moeten eerst een paar doden vallen

Het is goed dat er nu geruimd wordt

Maar word het ook niet eens tijd dat dit kabinet geruimd wordt.

Wand ik denk dat ze daar ook ziek zijn in hun hoofd

• JW

Wat mij erg verbaast is dat dit onderwerp op dit prikbord zo weinig reacties oproept.

Je zou je op z'n minst af kunnen vragen hoe zinvol deze maatregel is, of daarmee het beoogde doel wordt bereikt en of er geen betere maatregelen denkbaar zijn.

Je zou ook verwachten dat het ruimen, en zeker (omwille van kostenbesparing) het ruimen van niet-besmette dieren, op weerstand stuit.

Het verbaast me.

• Jos

Persoonlijk vind ik het een groot schandaal dat dieren geruimd worden. Dan ook nog zomaar GEZONDE dieren er tussendoor gooien alsof het maar niks is:(

Ik heb getekend en hoop dat dit niet doorgaat. Ik las ook dat de beestjes geruimd worden als ze op het punt al zijn van bijna bevallen. Boeren moeten weigeren en acties voeren en het publiek mobiliseren, ik kom mee actievoeren!

JOS

• Edwin

Partij voor dieren krijgt mijn stem deze keer, heel goed die petitie voor de geiten en schapen!

Ik hoop dat ze de afslachting op de schapen en geiten kunnen voorkomen.

NOOIT MEER RUIMEN riep het CDA ooit!! wat een schijnheilen! Ik herinner me MKZ nog heel goed allemaal gezonde dieren afgemaakt om niks. Ze hebben beloofd het nooit meer zo te zullen doen, waar blijven die beloftes? OPRUIMEN dit kabinet!!

• JW

Wat me vooral verbaast is dat tot een paar dagen geleden het probleem vrijwel genegeerd wordt, en plotseling uitgroeit tot een nieuwe hype. Met als gevolg dat ook in één keer de meest drastische maatregelen worden getroffen.

Afgelopen week het besluit om alle drachtige dieren op besmette bedrijven af te maken. Waarbij nog discussie gaande is of de niet besmette dieren wel of niet kunnen worden gespaard.

Komende week overleg om op besmette bedrijven ook de niet-drachtige dieren af te maken.

Zonder dat men weet in hoeverre deze drastische maatregel helpt het probleem op te lossen.

Met een tijdig ingesteld fokverbod (al voor de dekperiode bepleit door de PVVD) was heel veel nodeloze ellende te voorkomen geweest. Net zoals een tijdig vervoersverbod, mestmaatregelen enz., en vooral vroegtijdiger en massalere vaccinatie !

Nu lijkt het voor iedereen duidelijk dat het afmaken van de besmette dieren noodzakelijk is.

Volgens dierenarts (en arts van de DGD) Piet Bergsma lost dat helemaal niks op en is dat louter een maatregel “voor de Bühne”, als gevolg van de plotselinge hype. De bacterie blijft immers massaal aanwezig.

Volgens hem zullen de gevaccineerde zwangere dieren ook geen abortus krijgen.

De ruiming van zo enorm veel zwangere dieren brengt ook enorme complicaties met zich mee, en dreigt een enorme rotzooi te worden. Bevallingen tijdens transport, nog levende lammeren in de al gedode moeder enz.

Plus een enorm risico van grootschalige verdere bacterieverspreiding, door transport, de bacterie overbrengen naar andere gebieden enz. ! Zeker daar de bacterie zich door de lucht verspreid en heel lang actief blijft.

Volgens de verrichte evaluatie destijds van de mkz-ruimingen ging er bij het vervoer destijds heel veel mis. Alleen doordat er zo weinig dieren daadwerkelijk besmet waren is een verdere ramp uitgebleven.

Van de ruimingen tijdens de vogelpest (ik woonde middenin een geruimd gebied) weet ik zelf nog heel goed dat die zodanig verliepen dat, áls je het virus zou willen verspreiden, je dat zo zou moeten doen !

Ruimen van de besmette dieren: waarom ??

• Jan J.

Inderdaad, ruimen waarom?

Wel wil ik eerst even vaststellen dat het weer de intensieve veehouderij is die voor deze ziekteramp verantwoordelijk is. na de MKZ, de varkenspest en de vogelpest.

Men fokt die geiten eenzijdig tot melkfabriekjes. Door deze (in)teelt op maar 1 eigenschap tast je de weerbaarheid van de geiten aan. Er moeten weer robuuste geiten gefokt worden die zodanig gehouden worden dat ook daardoor hun kwetsbaarheid voor ziekten verdwijnt. Het is niet voor niets dat er geen Q-koorts heerst bij hobbygeiten en kinderboerderijen.

De Q-koortsbacterie is hier zoals overal elders endemisch. Hij zit in de natuur en tast vooral kwetsbare dieren aan. De enige manier om op korte termij het aantal bacterien in de natuur te verminderen is om op grote schaal de geiten, er zijn nog geen schapen besmet met de Qkoortsbacterie, te vaccineren. In Frankrijk worden de grote bedrijven al sinds 2004 gevaccineerd. Het vaccin is daar sinds 2004 ook geregistreerd.

Het ruimen van besmette geiten, die overigens helemaal niet ziek zijn, heeft geen enkele zin. De bacterie is endemisch. Het preventief slachten van al dan niet zwangere geiten verandert hier niets aan.

Het anders houden en het het fokken van robuuste geiten in combinatie met vaccineren is de enige manier de risico's in de kiem te smoren. Het welzijn van de dieren is er ook mee gediend.

• JW

Zoals ik hierboven al schreef: wat is de volgende stap ?

Waar eerst sprake was van zo'n 19.000 duizend te ruimen dieren staat de teller nu, een week later, al op 35.700 !!

Geen sprake van het sparen van gezonde dieren. En ook de bokken worden gemakshalve meegenomen. Bovendien zullen de ruimingen op de bedrijven zelf plaats gaan vinden.

De ministers laten zo zien dat in het belang van de volksgezondheid niets te dol is ! Eerdere beloften van o.a. CDA- en PvdA-kamerleden (waaronder PvdA-woordvoerder Waalkens, nota bene - en tot grote woede van iedereen die zijn optreden tijdens de mkz-crisis nog in herinnering heeft - een paar jaar geleden uitgeroepen tot "dierenbeschermer van het jaar !) blijken volledig loos.

Dat de ruimingen het Q-koortsprobleem niet oplossen zal ze volledig worst zijn. Ze hebben aan de kiezers hun “daadkracht” getoond en dáár gaat het immers om ?

Dat de vaccinatie van veel bedrijven helemaal voor niks is geweest, en bovendien niet valt na te gaan wat het effect van die vaccinaties is geweest (!), interesseert ze ook geen barst. Het gaat immers niet om de oplossing van het probleem, maar om hoe het overkomt bij de kiezers !

Dat de ruimingen op de bedrijven zelf weer voor enorm veel leed zullen gaan zorgen “zullen ze betreuren, maar node accepteren”.

Schande !!!

• Funny

Het belang van volksgezondheid… nou nee niet echt he. De bacterie wordt er niet mee uitgeroeid die leeft gezellig verder overal in het gebied. Bovendien zit die bacterie al helemaal niet in de gezonde dieren die afgemaakt zijn en nog worden afgemaakt.

Ja na Zembla was direct duidelijk dat ze snel zouden gaan “ruimen”

inderdaad om daadkracht te tonen, niks meer en niks minder.

Waalkens de opperruimer tijdens de mkz staat nu WEER net als toen, het hards te schreeuwen met zijn wens tot ruimen.

Dierenbeschermer van het jaar, ze hadden een steekje los. Mijn reden toen om na jaren mijn lidmaatschap op te zeggen bij de DB

Wat ik niet snap is dat er deze keer geen acties zijn/waren zoals toen wel, mogelijk komt dat omdat er nu geen hobbyisten bij betrokken zijn, geen idee.

Overigens geeft deze vernietiging wel aan dat er nog steeds grote reden is voor veel burgers, om hun dieren te laten onderduiken indien nodig.

Een overheid als deze, is niet serieus te noemen.

1 geruststelling is wel dat al deze dieren een “betere dood” krijgen dan ze later in een slachthuis zouden krijgen die in de meeste slachthuizen zonder verdoving gekeeld worden zie http://www.partijvoordedieren.nl/news/view/2816

Maar t houdt niet over..

Het journaal naar ik meen van gisteren, was ook te walgelijk voor woorden http://nos.nl/video/124027-qkoorts-belemmert-promotie-geitenvlees.html