Dat er geen verzet is tegen de ruimingen komt m.i. door:
- de boodschap dat “de Volksgezondheid wordt bedreigd vanuit de veehouderij” is bij het Nederlandse publiek duidelijk overgekomen. En ook dat deze ruimingen “daarom helaas, hoe triest ook, noodzakelijk en onvermijdelijk zijn”. Daar hebben we onze mooie media voor, die liefst elke nieuwe hype uitvergroten. Inplaats van kritische vragen te stellen of deze overkill niet zinloos is en veel te ver gaat !
- als je sommige veehouders op te ruimen bedrijven hoort zouden ze er graag alles aan doen om het doden van hun gezonde dieren te beletten. Alhoewel ze weten dat die strijd kansloos is, want de ruiming zal onder politiedwang hoe dan ook doorgaan. En bovendien wordt met dat verzet (publieke opinie !) de indruk gewekt dat ze hun dieren veel belangrijker vinden dan het ziek worden of zelfs overlijden van hun buren. (Ook al is er bij sommige te ruimen bedrijven, zoals dat in Barneveld, geen enkel geval van Q-koorts bij mensen in de omgeving bekend !);
- en inderdaad, de hobbydierhouders blijven vooralsnog buiten schot. Als hobbydieren geruimd zouden gaan worden heb je te maken met veel meer eigenaars, die vaak een nog nauwere binding hebben met de paar dieren die ze bezitten. Dat zou tot veel meer verzet lijden.
Naar mijn idee, en als ik kijk bij KGSV en Hobbydierhouders, denken ze ook nu weer - net als bij de vogelgriep - dat ze buiten schot zullen blijven. Ik help het ze hopen, maar als de bacterie komend jaar manifest aanwezig blijft - en dat is zeker niet onmogelijk - komen ze ook in de gevarenzone.
Nu al is in het laatste Kamerdebat van diverse kanten ervoor gepleit om ook bij de geitenhouders, die minder dan vijftig geiten hebben, te gaan kijken.
Er is wel degelijk reden tot zorg.