Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

(drachtige) geiten ruimen om Q-koorts

• JW

Dat er geen verzet is tegen de ruimingen komt m.i. door:

- de boodschap dat “de Volksgezondheid wordt bedreigd vanuit de veehouderij” is bij het Nederlandse publiek duidelijk overgekomen. En ook dat deze ruimingen “daarom helaas, hoe triest ook, noodzakelijk en onvermijdelijk zijn”. Daar hebben we onze mooie media voor, die liefst elke nieuwe hype uitvergroten. Inplaats van kritische vragen te stellen of deze overkill niet zinloos is en veel te ver gaat !

- als je sommige veehouders op te ruimen bedrijven hoort zouden ze er graag alles aan doen om het doden van hun gezonde dieren te beletten. Alhoewel ze weten dat die strijd kansloos is, want de ruiming zal onder politiedwang hoe dan ook doorgaan. En bovendien wordt met dat verzet (publieke opinie !) de indruk gewekt dat ze hun dieren veel belangrijker vinden dan het ziek worden of zelfs overlijden van hun buren. (Ook al is er bij sommige te ruimen bedrijven, zoals dat in Barneveld, geen enkel geval van Q-koorts bij mensen in de omgeving bekend !);

- en inderdaad, de hobbydierhouders blijven vooralsnog buiten schot. Als hobbydieren geruimd zouden gaan worden heb je te maken met veel meer eigenaars, die vaak een nog nauwere binding hebben met de paar dieren die ze bezitten. Dat zou tot veel meer verzet lijden.

Naar mijn idee, en als ik kijk bij KGSV en Hobbydierhouders, denken ze ook nu weer - net als bij de vogelgriep - dat ze buiten schot zullen blijven. Ik help het ze hopen, maar als de bacterie komend jaar manifest aanwezig blijft - en dat is zeker niet onmogelijk - komen ze ook in de gevarenzone.

Nu al is in het laatste Kamerdebat van diverse kanten ervoor gepleit om ook bij de geitenhouders, die minder dan vijftig geiten hebben, te gaan kijken.

Er is wel degelijk reden tot zorg.

• Astrid (Canada)

Ik heb voor deze hele manier van handelen geen goed woord over.

Wat ik ook niet snap is het passieve van de geitenhouders, het moet dus laten ze het gebeuren.

Tuurlijk ben ik maar een hobbyboer, maar ze kwamen bij mij het erf niet op, zonder bijzonder veel weerstand van mij te krijgen dat is een ding wat zeker is.

Om vervolgens de schuur leeg te vinden, want NIEMAND komt aan mijn meiden, zonder gegronde reden.

Wat mijn mond deed openvallen was de nieuwsuitzending vlak voor we teruggingen (ik was even op vakantie in Nederland) dat Mr Pieter van Vollenhoven een onderzoek wil laten uitvoeren of het nodig was.

Of dat onderzoek uitgevoerd mag worden beslissen ze NA de eerste helft van Januari..als er dus geen geiten meer te ruimen zijn…hoezo scheinheilig.

Als ik al die ruimingen zo lees..denk ik wel eens dat het met opzet gebeurd, om teveel te voorkomen.

• JW

Beste Astrid, je hebt helemaal gelijk.

In Nederland wordt uiterst lauw gereageerd op deze slachtpartij. Het is veelzeggend dat op deze geiten.startpagina nauwelijks reacties staan !

Dat de geitenhouders zich niet verzetten is m.i. verklaarbaar. Het zijn “slechts” 61 bedrijven die geruimd gaan worden. De niet-besmette bedrijven krijgen hogere melkprijzen, hun jonge geitjes stijgen sterk in waarde etc. Ze hebben angst dat ze zelf ook slachtoffer worden, maar voorlopig ontspringen ze de dans.

De 61 geitenhouders staan in feite alleen.

Met bovendien ook nog es een ziekte in hun bedrijf die, door de opgeblazen verhalen, als levensbedreigend voor de rest van Nederland wordt gezien. Verzet tegen de ruimingen zou weinig bijval opleveren.

Het betreft alleen bedrijven van 50 of meer geiten. Hobbyhouders etc. bemoeien zich al helemaal niet met wat in de “intensieve veehouderij” gebeurt. En zijn blij dat de ellende aan hun deur voorbij gaat. In mijn ogen uiterst kortzichtig, want de huidige situatie

is ook voor hun dieren bedreigend !

Met de nu in gang zijnde ruimingen zal het Q-koortsgevaar niet uit Nederland verdwijnen. Zeker omdat er nu veel intensiever op Q-koorts wordt onderzocht mag je verwachten dat ook komende zomer veel patiënten worden geregistreerd.

Voordat de Tweede Kamer deze heilloze overkill aan maatregelen goedkeurde, en daarna tot 11 januari op kerstreces ging, werd duidelijk dat ze ook willen gaan kijken wat ze aan de kleinere geitenhouderij kunnen gaan doen. Want ook die kunnen natuurlijk mensen ziek maken. De stap naar verder gaande ruimingen, waarbij ook hobbydieren op de lijst geplaatst worden, is nog maar heel klein !

Vooral het feit dat grote maatschappelijke weerstand tegen de ruiming van gezonde of gevaccineerde dieren helemaal ontbreekt zal de Regering sneller geneigd zijn zo'n stap te zetten.

Alle seinen staan op levensgevaarlijk, maar de hobbyhouders slapen rustig verder. Gelukkig heb ik zelf geen geiten. Als ik die wel had zou ik nu al maatregelen hebben genomen om, als de hel los zou breken, de dieren in veiligheid te brengen. Ondanks alle problemen (registratie etc.) die dat zou opleveren.

Tijdens de vogelgriep is het gebied waar ik woon volledig leeggemoord. De ene kip die ik nog had heeft het overleefd….

• Astrid (Canada)

Je zin

—————————————————————————————————————————————————–

De niet-besmette bedrijven krijgen hogere melkprijzen, hun jonge geitjes stijgen sterk in waarde etc.

—————————————————————————————————————————————————–

is wat ik bedoel met het lijkt of ze het er om doen…en dan bedoel ik uiteraard niet de geitenhouders zelf, maar de regering.

Bijna of ze bedenken dat er nu teveel komen en zo de boel weer inkrimpen.

Inderdaad hiermee lossen ze niets op, want als het virus in de stal zit..en je kat loopt erdoorheen, kan die dus heel vrolijk het virus aan mensen doorgeven.

Waar houd het dan op? alle katten ook maar weg? oops het hondje kan het ook doorgeven..ook maar weg en ga zo maar door.

Wij woonden ten tijden van de MKZ aan de rand van de bewuste driehoek, de soldaten stonden bijna bij ons in de achtertuin.

Heb genoeg ellende gezien toen…gatver als ik daar nog aan terugdenk.

• Klaske

Beste JW,

Ik heb zelf wel een paar geiten voor de gezelligheid en vind je opmerkingen over hobbyboeren behoorlijk kortzichtig.

De mensen (en verenigingen) van hobbymatig gehouden dieren zijn wel degelijk al jaren bezig om dit soort ellende te voorkomen.

Maar helaas leven we in een democratie en hebben “wij” zelf gezorgt dat deze regering er kwam en dat ze het recht kregen om dit soort beslissingen te nemen.

We kunnen met een paar honderd hobbyisten gaan staan schreeuwen in Den Haag tot we een ons wegen, het verleden heeft ons inmiddels geleerd dat het volkomen zinloos is.

Ook ik merk in mijn omgeving bij mensen die geen geiten hebben dat de angst voor de Q-koorts vele malen groter is dan de weerstand tegen het zinloze ruimen. En hoe triest het ook is, dat zijn vele miljoenen mensen meer dan geitenhouders. :S

Ook je dieren in veiligheid brengen is geen optie tenzij je er zelf voor in de gevangenis wilt gaan zitten of op wilt draaien voor boetes die voor een normaal mens niet te betalen zijn.

Je kunt dit soort dieren met ubn-nummers nu eenmaal niet vergelijken met een toevallig nog ergens loslopende kip.

Bij het ministerie is nu eenmaal niet bekend wie er kippen heeft en hoeveel. Die kun je even verstoppen als ze toevallig bij je aanbellen.

Met een weide vol geiten, die ze met bijbehorende nummers op een lijst hebben staan, wordt dat toch een beetje moeilijker.

Het is echt niet zo dat hobbyboeren rustig zitten te pitten, ze zien alleen de realiteit onder ogen

M.v.g. Klaske

• JW

Beste Klaske.

Ik weet dat het niet zo simpel is als ik schrijf. En dat er sinds de mkz-tijd nogal wat veranderd is (o.a. de registratie, waar ik fel op tegen was, omdat ik deze overheid nooit meer zal vertrouwen).

Die ene kip, waar ik aan gehecht was, had me destijds 1000 Euro kunnen kosten, plus alles wat er nog bij kwam wegens verzet en noem maar op. Ieder maakt zijn eigen keuzes, ik ben bereid al het mogelijke te doen om mijn dieren in leven te houden.

En ja, ik vind hobbyhouders die nog op de overheid vertrouwen en braaf meewerken, kortzichtig. Degenen die beschaamd uit kwamen (zoals al die mensen die dachten via de rechter hun gelijk te halen bij vorige crises) denken er nu ook anders over.

Deze ruimingen zijn disproportioneel, onnodig, en sturen de Q-koorts niet het land uit ! Dat zul je komende zomer zelf zien.

En ja, hobbyhouders zijn elke keer weer dom bezig. Zie ook onderstaand bericht:

Agr, Dagblad:

Geiten op kinderboerderijen worden niet gedood. Dat schrijven ministers Gerda Verburg (landbouw) en Ab Klink (volksgezondheid) aan de Kamer.

Zij besluiten dit op basis van adviezen van deskundigen. Uit onderzoek blijkt dat direct contact met geiten of schapen geen extra risico geeft en dat er geen epidemiologische aanwijzingen zijn dat kinderboerderijen en kleine bedrijven (minder dan 50 kleine herkauwers) een hoog risico zijn voor de gezondheid

En dat alles net nadat de hobbyhoudersclub KGSV de hobbyhouders geadviseerd heeft hun besmette zwangere dieren te ruimen ! Terwijl de deskundigen van de minister nota bene zelf beweren dat het gevaar te verwaarlozen is !!

( http://www.agd.nl/1092474/Nieuws/Artikel/Hobbyhouders-besmette-dieren-ruimen.htm )

Je mag Q-koorts zeker niet bagatelliseren. Maar je moet de huidige mediahype ook niet klakkeloos nababbelen. Want het gevaar is in grote delen van het land nauwelijks anders dan het tien jaar geleden was. Vaccinatie zal het probleem moeten gaan bedwingen.

Zie ook het advies van “de deskundigen” m.b.t. kinder- en zorgboerderijen (waar mensen en kinderen nota bene heel nauw met de dieren in contact staan) !

• Funny

Dat heb je perfect en goed overzichtelijk in beeld, uitgelegd.

Wat betreft hobbydierhouders, die hebben weldegelijk geleerd van de mkz periode

en zullen massaal gaan onderduiken althans hun dieren, dat vermoed ik tenminste wel

want het ministerie gaf destijds blijk van; een schijnheilige tegenstander te zijn.

Zij beloog de toenmalige melkveehouders, die er allemaal ingetuind zijn.

Met de ruimingen zelf toen, hebben ze er letterlijk een grote klungelige slachtpartij van gemaakt

en onder alle rechtzaken tegen het ministerie aangespannen kwam de overheid onderuit,

Het leek de mafia zelf wel, zo corrupt. Zie het mkz zwartboek

Ook nu wordt alles stilletjes weer onder de tafel gedaan, de burger mag niks zien

(want de aaibaarheidsfactor van de geit is hoog.)

Maar de hobbyist van toen… die is stil

maar stil op haar hoede… reken maar

Groet, Louisa

• Astrid (Canada)

Duidelijk stukje JW, inderdaad waarom op een bedrijf waar normaal geen mens komt buiten de boer en zijn werknemers(als die er zijn) het besmettingsgevaar groter is dan op een kinderboerderij is mij ook niet duidelijk.

Registreren vind ik ook een enge zaak, het is in deze tijd toch al bijna onmogelijk om onopgemerkt te blijven.

Voor bedrijven die vlees en of melk leveren is het anders (denk ik) maar ik zie niet in waarom de hobby boer alles moet registeren.

Zelf heb ik dit voorjaar een geit gekocht die van een “echt” bedrijf kwam, of ik de registratie erbij wilde..nee hoor dank je wel die mag je zelf houden.

Eenmaal thuis gelijk de tags uit de oren gehaald (waren een moeder en zoon)

Wat is het verschil tussen een hobby kip en een hobby geit?, waarom de ene wel en de andere niet registeren?

(oh en aan Klaske, ik zou dus wel een gevangenisstraf riskeren als ze mijn geiten af willen komen maken, maar dat is persoonlijk dat snap ik ook wel)

• Klaske

Sorry Astrid, maar je hebt makkelijk lullen als je zelf niet in die situatie zit.

Het verschil tussen een kip en een tiental geiten is dat je de kip in een bench op de zolder kunt zetten en geen mens weet dat hij daar zit.

Een kudde geiten is een beetje groter probleem. Ook je kudde “even” ergens anders onderbrengen is niet iets wat je zomaar kunt regelen.

Een andere boer zal ook niet zomaar jouw geiten op zijn land zetten en de consequenties daarvan op zich nemen.

Ik vind dat jullie beide wel heel erg dom reageren en kan me inmiddels helemaal voorstellen waarom hier op de geitenpagina men niet eens meer de moeite neemt om een reactie te plaatsen.

Tegen dit soort denkbeelden valt toch niet aan de discusieeren, dat heeft meer te maken met een fantasiewereldje dan met de realiteit.

Wel fijn dat jij, terwijl ze alsnog je geiten afmaken, in de gevangenis gaat zitten. :-)

• Astrid (Canada)

Ik ga in elk geval zitten met het idee dat ik er alles aan gedaan heb om ze te beschermen….en of het dom is..kan zijn maar zo denk ik er nu eenmaal over ;-)…maar dat terzijde.

Waar het om ging was als je geiten afgemaakt worden is dan het probleem over?? geen overheid die dat kan garanderen.

Er wordt soms zo raar met dit soort gevallen omgegaan, neem nu de MKZ, die besmette dieren werden nadat ze afgemaakt waren dus wel met een vrachtwagen over de Nederlandse wegen vervoerd om ergens anders vernietigd te worden…waaien er dan geen bacterien uit de vrachtwagens?

Waarom een proef uit een melktank bij geiten en bij een positieve uitslag alle drachtige geiten ruimen?

Waarom niet alle drachtige geiten apart houden en testen en de besmette dieren behandelen?

Maar goed iedereen mag zijn eigen mening en ideen hebben toch? is dat niet zo in Nederland?

Zoals je achter mijn naam kunt zien woon ik niet meer in Nederland, nu neem je zo'n beslissing niet om een reden, er waren er meerdere natuurlijk.

Maar een van de grote redenen was wel dat wij niet meer betuttelt wilden worden en graag ons eigen ding wilden doen.

Onverantwoord? ben ik zeker niet, stel dat er een ziekte uitbreekt onder mijn vee, die een gevaar voor de medemens opleverd, zal ik niets verdoezelen, maar zolang mijn beesten gezond zijn, vind ik dat ik ook alle recht heb om ze te verdedigen.

Zelf kunnen ze het tenslotte niet.