Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lam wil niet drinken

• bernice

Wie kan mij helpen??

Ik heb een dwerggeit van 2 weken ( moeder overleden) die ik aan het spenen ben.

Het gaat heel goed, maar ik heb geen idee hoeveel ik moet geven.

Krijgt nu om de 3 uur zo'n 40 cc. en heeft goede ontlasting.

Ik geef volle koemelk.

Moet hier nog extra vitaminen bij gegeven worden?

( las dat geitenmelk 4x zoveel vitaminen A bevat dan koemelk)

En wanneer kun je brokjes e.d. erbij gaan geven?

• Alies

Dat lijkt mij wel heel erg weinig, nu heb ik alleen ervaring met “grote” geiten, maar als je dat voedingschema halveert moet je ongeveer goed zitten.

Bied lamsbrokjes, graan en hooi aan, na een week of 2 nibbelen ze er aan, al is dat bij lange niet genoeg om op te overleven, daarom een fles erbij geven.

Geitjes is nu twee weken, ik geef ze met 2 weken 300/350 cc 4x per dag, een dwerggeit zou ik dan 150 cc geven 4 x per dag.

Als het geitje een maand is…zelfde hoeveelheid, maar naar 3 x per dag gaan.

Met 4 maanden nog 2 x per dag al moet ik toegeven dat ik nooit langer dan 3 mnd de fles geef.

• bernice

Bedankt, nu heb ik een beetje een richtlijn.

Ben het langzaam aan het opbouwen, zit nu op 5x 90 cc, 100 wel geprobeerd,

maar dat krijgt hij niet weg.

Dus nu geef ik wat vaker per dag kleine porties.

Lijkt me ook beter trouwens.

• Alies

Goed te horen dat hij lekker wil eten, ik vergelijk het maar met moederschap je weet zelf het beste hoe en wat je moet doen.

Tenslotte zitten wij hier lekker achter de pc en kennen je bokje niet.

Als jij 5 x prettig vind…moet je het doen…ga je ook s'nachts je bed uit?

Ik ben erg slecht met nachtvoedingen…erg gesteld op mijn nachtrust en zal zeker proberen zo lang mogelijk te slapen….(deed ik met mijn eigen kinderen ook al lol)

• Ninalie

popke ik vind jouw eerste reactie een beetje raar hoor,

je hebt wel gelijk maar je hecht je aan een diertje en dan laat je het niet meer inslapen

wij hadden ook een lammetje (van een schaap die geen melk kan geven) en die is uit eindelijk wel overleden

maar dat deed mij erg pijn omdat ik bij helemaal aan haar gehecht was.

en vooral omdat rene een kinderboerderij heeft en daar kinderen komen en die vind lammetjes erg lief

en zullen wel verdriet hebben als ze horen dat ze een lammetje hebben in later slapen,

ik snap rene precies dat hij het niet gaat doen.

• ine-kar

Dit berichtje is een jaar oud. Ik vermoed dus, dat dit probleem al wel de wereld uit is.

Jouw mening geldt uiteraard ook voor eventueel actuele situaties.

• hageman

Hallo,

wij hebben 2 geitenlammetjes van 2 weken ,zonder moeder en die ene drinkt ook goed uit de fles maar die andere ook niet.De dierenarts is erbij geweest en hij heeft waarschijnlijk een gaatje in zijn long en daardoor kan hij niet goed drinken,je moet als hij stopt met drinken even wachten en daarna het weer proberen ,dus met tussen posen.

Als die van jullie dat ook heeft moet hij een hij een cortison injectie hebben en dan kan het gaatje nog dicht gaan.

Voor de kosten hoef het niet te laten want het kost echt heel weinig.

Bij die van ons was het ook steeds een gevecht.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

groeten Marga Hageman

• ine-kar

Het is een interessant advies, maar ik vrees, dat dit na een jaar niet meer actueel is!