Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lam wil niet drinken

• Rene

'Corn syrup' is wel even iets anders dan (appel)stroop he… ;)

Het gaat inmiddels een stuk beter met het beestje. De eerste 50ml drinkt ie nu helemaal zelf. De rest proberen we te dwingen, maar als het te lastig gaat heeft hij blijkbaar genoeg gehad. Hij drinkt nu ook af en toe weer bij z'n moeder (als hij de kans krijgt).

• ine

Alies,

als jij er goede ervaringen mee hebt is het wellicht een prima tip.

Maar het moet dan ook wel duidelijk zijn welke “stroop” je bedoelt en hoeveel je daarvan mag gebruiken per 100 ml flesvoeding.

Even googelen leert, dat het om een glucosesiroop gaat.

In jouw berichtje is niet duidelijk of er wordt gesproken over amerikaanse of engelse gallon, want daarin zit verschil in hoeveelheid.

Dat betekent voor een amerikaanse gallon, dat je op 100 ml voeding 0.3 ml = iets meer dan 1/2 theelepeltje glucose mag gebruiken.

Zou het om een engelse gallon gaan, dan is het op 100 ml voeding iets minder dan 0.5 ml en dat is dan weer iets minder dan 1 theelepeltje.

• Alies

Sorry daarvoor ik woon in het buitenland en had misschien wat duidelijker moeten zijn.

• Rene

Geloof het of niet, maar het beestje heeft het ineens compleet door.

De 100ml fles wordt binnen 3 minuten helemaal leeggedronken.

Dat gaat er zo gulzig aan toe dat er wat verslikken bij komt kijken en hij heeft de gewoonte om na een fles als een gek te gaan knarsetanden.

Normaal blijven ze na de fles nog een tijd op schoot liggen, maar met die herrie gaat ie direct terug naar z´n moeder. :P

• popke

Mijn opmerking had niet zozeer te maken met of het wel of niet economisch verantwoord is. Mijn ervaring is dat je het leven van een arm diertje veel te lang kunt rekken terwijl het soms toch echt geen kans maakt. Ik vind dat als een diertje erg lijdt, het beter is om het te laten inslapen, omdat zo'n beest echt niet begrijpt waarom er aan hem gedokterd wordt en hem nog meer pijn gedaan wordt.

Dus ja, vaak is het juist nodig dat wij het opgeven als een dier dat ook doet. Laat het in zijn waarde.

Ben natuurlijk wel blij om te lezen dat het lammetje weer aan het drinken is gegaan (en hoop dat er niet echt iets mis is in zijn buikje).

Hopen dat ie groot en sterk wordt.

• popke

Pas wel op: een geit knarsetandt wanneer hij pijn heeft.

• Rene

Bij een volwassen geit is knarsetanden inderdaad vaak een teken van pijn.

Lammeren hoor ik het heel vaak doen. Ik vermoed dat het te maken heeft met het doorkomen van tanden en kiezen wat pijn kan doen, maar misschien ook omdat het iets nieuws is.

Lammeren bijten op alles wat nieuw is, alleen met de tanden gaat dat wat lastiger :P

• popke

Klopt dat lammeren het vaak doen, maar bij ons zijn dat altijd diegenen die er niet zo lekker uitzien (haar staat omhoog) en die volgens mij net na het drinken pijn in hun buik hebben. Meestal groeien ze hier gelukkig wel overheen.

Blije en gezonde lammetjes zie/hoor ik zelf nooit knarsetanden.

• ine

Zorg voor een klein gaatje in de speen, zodat de melk niet naar binnen kolkt met ook nog veel lucht.

Ik blijf voorstander van enkele keren vaker voeden en dan kleinere hoeveelheden, maar dat moet in de praktijk wel haalbaar zijn.

• Alies

Way to go…super.