Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

moedergeit

• Marloes

hi Corine

Ik weet niet of de pil (oid.) mooier zou zijn voor het dier, tis net als de pil voor mensen … je krijgt toch een hoeveelheid ‘rotzooi’ in je lichaam en ook zo'n pil zal geld kosten. Als je je dier iedere dag een tablet moet geven … of als je de dierenarts iedere 3 mnd moet laten komen voor bv een prik-pil (zoals bij mensen) … dat zal ook in de kosten lopen.

In die zin is een sterillisatie misschien toch de beste oplossing: tis 1 ingreep en okee, die is misschien aan de dure kant maar je bent dan wel van het probleem af en het dier wordt verder niet meer “lastig gevallen”.

– succes –

• corine

de pil bestaat niet eens voor herkauwers :P

betweter

• Webmastergeiten

De enige mogelijkheid is dan om de geit niet meer te laten dekken want anders blijf je het probleem houden.

Heel erg belangrijk bij het droogzetten van de geit is dat je ze geen krachtvoer (brokjes) meer geeft. Ruwvoer (grof hooi en niet te jong gras) is dan voldoende.

Als de geit samen met de andere brokjes krijgt dan moet je maatregelen nemen en de droog te zetten geit apart zetten als de rest brok eet of iedere geit apart voeren en vast zetten tijdens het eten.

Dit is absoluut niet zielig, het is zieliger voor de geit als zij droog moet en ze krijgt nog krachtvoer binnen en daardoor blijft ze melk aan maken. Het is een heel proces wat stop gezet moet worden en dat lukt niet van de een op andere dag.

Pas als je er zeker van bent na een aantal weken dat de productie stop gezet is dan kun je haar voorzichtig wat brokjes bijvoeren maar (afhankelijk van de grote van de geit) niet meer dan een halve kilo per dag als het een grote melkgeit is en een handje als het een dwerggeit is.

Als je besluit om haar weer te laten dekken dan moet ze natuurlijk weer meer brok krijgen voor de energie.

Let er wel op dat je dit niet iedere keer kunt doen! laten dekken, lammetjes krijgen en droogzetten gelijk kort er na. Op den duur zou het mis kunnen gaan dat de geit toch uierontsteking krijgt.

• corine

hoi,

bedankt voor de informatie,

ze gaat weg, niet alleen hiervoor maar door meerder redenen.

ze gaat met haar gecastreerde zoon (waar ze altijd samen mee is geweest ) naar een ander adres,

groetjes corine

• Marloes

hi Corine

Ik snap niet helemaal wat je met het woordje ‘betweter’ bedoelt ….

Slaat dat op mij? Ik heb nooit beweerd dat er een pil zou bestaan want dat weet ik niet. Mijn opmerking was meer bedoeld als - zou er een pil bestaan, zou die dan beter zijn dan een sterillisatie? (dus gewoon een vraag, geen oordeel oid.)

Maar blijkbaar bestaat die vorm van anti-conceptie dus niet voor geiten en misschien inderdaad omdat het herkauwers zijn.

Ik heb onlangs nog een geitje tabletjes moeten geven voor d'r nieren en dat viel niet mee. Als je dacht “nu heeft ze het doorgeslikt” … juist, spuugde ze het net zo vrolijk weer uit.

Ik wil graag benadrukken dat het niet mijn bedoeling is geweest om een discussie te ontlokken tussen jou en mij. Een forum werkt in feite prima om elkaar tips te geven maar soms worden woorden misschien verkeerd opgepikt omdat je ze niet hoort. De toon waarop iemand iets zegt voegt vaak ook iets toe aan wát er gezegd wordt en die toon … ja, die hoor je niet op een forum. Nogmaals, succes met je geitje.

• Yacente

Het is inmiddels niet meer haar geitje marloes;)

• corine

hoezo zou het mijn geitje inmiddels niet meer zijn???

• maury nieuwe weme

hallo, ik heb ook 2 geiten en ik heb bij de ene geit lammetjes gehad toen maakte de geit alleen maar melk aan ik heb toen een hele poos gewoon uitgemelkt en gewoon iedere keer wat minder uitmelken en op het laast was het over.

groetjes maury

• corine

hoi,

ja bij mij (mijn geit:P ) is het nu ook over

ook eerst elke dag gedaan en toen drie keer per week en toen niet meer, nu is het over

groetjes corine