Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

moedergeit

• corine

hoi,

ik heb een vraagje,

ik heb een moedergeit zonder jongen en ze zit vol met melk, ze heeft echt last van de uiers.

moet ik die nou melken?

de een zegt van wel i.v.m. uierontsteking en de andere zegt van niet omdat ze anders melk blijft aanmaken, de jongen zijn nu alweer bijna twee weken van de moeder (ze hebben er maar twee dagen bij gestaan, eentje dood en de andere zorgde ze niet goed voor)

ik heb de eerste week bijna iedere dag gemolken en deze week een keer of twee maar

wat moet ik doen!!!!!!!!!!

nu wil ik niet meer dat ze drachtig wordt, bestaat er ook zoiets als de pil ofzo voor een geit?

want steriliseren is meteen weer zo duur:S

kan iemand mij helpen?

groetjes corine

• carin

Als ze er echt last van heeft omdat de uier echt strak staat van de melk is het inderdaad beter om haar te melken maar niet helemaal tot de uier leeg is want dan blijft ze zo veel melk geven. Dus alleen even de druk er af. Ze zal dan vanzelf minder gaan geven omdat haar uier niet leeg komt en dus op den duur zal de uier op drogen. Als ze er geen last meer van heeft zou ik er niks meer aan doen.

Groetjes,

Carin

• corine

hoi,

bedankt voor de tip,

toch toch had ik vanmorgen toch maar even de d.a. gebeld en die zei inderdaad dat ik er niks mee moest doen, alleen even in de gaten houden dat ze geen uierontsteking krijgt.

bedankt!!!

corine

• Schapenboer

Het beste is zo min mogelijk melken. Laat ze in een kale weide lopen en voer ze de eerste 2 weken alleen wat sto (daar zit weinig energie in ) zodat ze weinig melk maakt. Daarna zachtes aan wat meer gaan voeren hooi en zo en na een maand gewoon weer volop in het gras maar let op dat ze goed “droog” gaat want anders kun je problemen krijgen.

• corine

hoi,

wat bedoel je met droog?

en ik heb nog 5 andere geiten en als ik die voer dan eet zij ook mee :S

erg veel gras heb ik niet meer op mijn weitje staan, ik heb wel wat schuil stalletjes maar niet echt een hok waar ik ze in kan opsluiten.

nou wil ik haar niet meer drachtig laten worden want dan zit ik steeds met deze problemen omdat ze haar jongen niet laat zogen, maar bestaat er zoiets als een pil ofzo voor een geit om niet meer drachtig te worden?

sterilisren is hartstikke duur en mijn bokjes wil ik niet laten helpen want zijn kei mooie bokjes en daar wil ik jonkies van, ze zijn erg gewild.

wat moet ik doen….!!!

groetjes

• Yacente

Het beste kun je wel, zoals Carin ook al zegt, zorgen dat de druk eraf is, dus niet helemaal niet melken (kans op uierontsteking en de pijn van de druk) en ook niet helemaal leeg melken (dan blijft ze melk geven).

Daarnaast kun je haar beter geen brokjes meer voeren. Het beste en makkelijkst is om haar in het weiland en op hooi te zetten. Verder geen extra krachtvoer.

Bij mijn weten is er geen pil voor geiten. Misschien is het mogelijk om de geit tijdens het dekseizoen ergens anders te huisvesten, zodat ze niet bij een bok komt??

Hoevaak heeft deze geit eigenlijk gelammerd?? Ik heb het ook regelmatig meegemaakt dat ze de eerste keer er niet naar omkijken, maar met de 2e worp het perfect gaat, zoiets moet je nooit te snel opgeven. Het helpt ook weleens als je de moeder een handje helpt, dus elke keer de lammeren eronder zet. Op die manier kunnen ze ook leren dat lammeren zogen eigenlijk heel leuk is (in het begin wil het weleens pijn doen vanwege de strakke uiers. De geiten denken dan in het begin dat het de lammeren zijn die de pijn veroorzaken, die zitten immers aan het uier te lurken, maar ze krijgen dan snel in de gaten dat het juist de lammeren zijn die de pijn wegnemen, zodra de druk minder wordt)

Succes ermee.

• Marloes

Dieren houden kost nu éénmaal geld en je weet nooit hoeveel want als een dier bv. ziek wordt moet de d-arts komen en die vergeet echt niet de rekening te sturen!!

Ik word er perslk. altijd een beetje moe van als mensen dieren aanschaffen, er ook nog mee fokken (vermeerderen) en achteraf gaan lopen klagen dat “het zo duur is”. Dan had je vantevoren na moeten denken …

Het dier zélf kan er niets aan doen, toch?!

- succes -

• corine

nou marloes,

ik ben niet zo iemand die zomaar een dier aanschaft en dan de kosten achteraf niet wil hebben,

dus wordt er maar niet moe van.

het is alleen een grote ingreep en als er zoiets zou bestaan als de pil dan zou dat alleen maar mooier voor het beest zijn EN!!! mooier voor mijn portomonee.

dit bedoelde ik er mee

• Sander

Hoi,

Ik heb toevallig hetzelfde ´probleem´… mijn geitje (ik heb er eentje) heeft een dood kindje gebaard… dat is nu ongeveer zes weken terug. Sinds die tijd melken wij haar iedere dag, eerst zelfs twee maal per dag. We melken de uiers helemaal leeg en de productie stopt dan ook niet. We doen eigenlijk niets met de melk dus het liefst zien we dat ze geen melk meer maakt… voor de duidelijkheid; alleen de druk eraf melken en dan stopt de productie? En wanneer kun je dan helemaal ophouden met melken? Ik snap dat we moeten oppassen voor een uierinfectie maar hoe kan een leek dat in de gaten houden?

Groetjes vanuit Portugal, Sander.

• corine

hoi,

ik ben zelf ook een “leek”hoor

theoretisch weet ik wel wat meer door school enzo (doe dierenverzorging) maar in de praktijk :S

ik heb de dierenarts gebeld vorige week en die zei dus dat je er af moest blijven, wel regelmatig voelen of de uiers niet warm (heet) wordt en op de uiers niet kei gespannen staan, gespannen en warm voelt een uier altijd maar met een ontsteking schijnt hij heel erg hard te zijn (de tepel) en heel erg warm aan te voelen.

onze geit is nu een week niet gemolken ongeveer en ik heb het idee dat de uier nu iets minder begint te worden.

succes