Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kan een geit hooi 'overgeven' ?

  • josien

    Hoe is t met Lebbis?????

  • Marloes

    hOi

    Het gaat redelijk met Lebbis: ze eet grasmix, grasbrokjes, geitenmuesli, beetje appel/wortel/brood.

    Ze drinkt goed en heeft 'n normale ontlasting. Takjes bijt ze niet maar gisterenavond was ze zelfs

    even stro aan t knabbelen … !!!

    Ze ligt wel veel meer dan normaal in de stal en als ze in beweging komt gaat dit erg stijf en rustig.

    T geeft niet, ik heb de tijd. Ze krijgt 3x per dag, apart van de andere dieren, eten. Daarna gaat ze vaak

    toch nog even snuffelen in 't hooi bij de ezels en geiten en als er kleine stukjes liggen eet ze die op.

    Ze lijkt niet ziek of zielig maar wel ietwat verzwakt, moe en ja, toch mager …

  • josien

    Marloes ,ik ben benieuwd. Je bent weer een tijdje verder met Lebbis.

    Redt ze het? Gaat t goed?

  • Marloes

    hallO

    Sorry dat ik even niet aanwezig was hier maar druk-druk-druk.

    Met Lebbis gaat t best goed. Ze eet hooi maar niet zo veel en snel als eerst.

    Ik voer haar 1-2 x per dag bij met geknipt hooi, grasmix, wat brokjes ed.

    Op die manier is ze niet meer zo mager.

    Ik heb geen proppen meer gevonden in de stal en ga er dus vanuit dat ze weer kan herkauwen.

    T vreemde is wel dat ze nu een soort evenwichtsprobleem lijkt te hebben, met name haar voorpoten

    willen niet meer zo vlot vooruit en zeker niet in de ochtend, als ze snachts gelegen heeft. Ze komt

    dan overeind, staat wat te wankelen en begint dan te lopen. Ze haalt, tijdens t lopen, ook regelmatig

    haar rechter voorpoot omhoog, beetje maf.

    Ik kan begrijpen dat ze wat stijf/stram is (wordt) vanwege de leeftijd maar dit is toch vreemd …

    Ze is verder wel alert, heeft een glanzende vacht, ontlasting oke en nu ligt ze bv lekker in de zon.

  • josien

    Tja dat is zeker vreemd. Misschien toch wat stram aan t worden door dr leeftijd.

    En dan wat last van “stalpootjes” misschien.

    Dat hebben onze koeien wel eens als ze na de winterstal periode weer naar buiten gaan. Je ziet ze opknappen na een paar dagen.

    Maar Lebbis is al op leeftijd dus kan dat ook een rol meespelen.

    We moeten maar een lekkere warme zomer krijgen. Geniet van dr!!

  • Marloes

    hallO allemaal

    Ik was mijn onderwerp 1st even kwijt op dit prikbord maar het is er nog.

    Lebbis is er nog steeds en is de zomer prima door gekomen, vast en zeker ook dankzij 't malse gras.

    Nu is het winter en wordt 't allemaal lastiger: ze maakt weer proppen en krijgt moeite om grasmix te

    eten omdat 't vrij droog is. Ik doe er wel stukjes appel, wortel en komkommer door heen maar dan nog

    is het te droog voor d'r.

    Misschien maakt ze te weinig speeksel aan? Zoiets moet het haast wel zijn …

    Ze krijgt ook geitenbrokjes van HAVENS.

    Weet iemand of er een slobber bestaat voor geiten??

  • Marloes

    hallO allemaal

    Mijn topic dateert van febr 2010 dus het is een oude koe uit de sloot halen maar een aantal mensen hebben toen serieus en

    geïnteresseerd gereageerd en hun wil ik langs deze weg laten weten dat we Lebbis vanavond in hebben laten slapen.

    Ze heeft het nog twee jaar gered en zelfs twee strenge winters overleefd met eigenlijk geen gebit … !!

    Tussendoor heeft ze nog iets van een ontsteking/zwelling gehad waardoor ze met de achterpoten ging slepen - behandeld en toen ging het weer heel goed.

    Later had ze nog een keer last van een opgeblazen buik, wrschlk vol gassen - een dag op hooi en water en mevrouw was weer de oude, letterlijk en figuurlijk.

    Maar vandaag was het ineens anders; rond 12 u kreeg ze diarree en behoorlijk heftig ook, dierenarts gebeld en 'r apart gezet met grasmix en water. (hooi kon

    ze bijna niet meer eten ivm geen gebit) Vooral geen brokjes voeren dus dat ook niet gedaan. Ze wilde niets eten, dronk alleen wat water.

    De diarree hield aan, einde van de middag haar achterkant en pootjes gewassen,

    Om 19 u stond ze in een rare houding (wijdbeens) en enorm te mekkeren, ze leek te vergaan van de pijn!

    Dierenarts weer gebeld en gevraagd of er iemand kon komen, ik had het idee dat ze hier niet meer bovenop zou komen en wilde zo niet de nacht.

    Een dier in pijn is ellendig …

    Het leek een eeuwigheid te duren voordat de DA er was en ondertussen was Lebbis weg gekropen in de stal, onder een bankje.

    Hoofdje scheef, tong uit 'r bekje. Soms begon ze met haar hoofd te shaken, soms was ze stil, dan weer krijsen.

    De DA heeft ‘r nog wel onderzocht maar ze was met ’r laatste adem bezig dus hij heeft een spuitje gegeven en toen was het snel voorbij.

    Arm dier …

    Ik weet dat er aan ieder leven een einde komt en ze was ook “op” en oud (12) maar ik had haar zo graag pijn willen besparen.

    Dat is helaas niet gelukt maar nu slaapt ze vredig en morgen krijgt ze een mooi plekje in de tuin.

    De andere dieren hebben afscheid genomen, het is goed zo.

  • Astrid (Canada)

    Ik ben hier al maanden niet meer geweest, zit nu een beetje te struinen en kom dit tegen, sneu altijd om een geliefd huisdier te moeten missen, wij hebben ons portie ook gehad dit jaar.

    Ook een geit verloren ivm ouderdom, ik denk dat Lebbus geen beter baasje had kunnen treffen.