Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kan een geit hooi 'overgeven' ?

  • Marloes

    Nah, nooit geweten dat een geit bovenin geen tanden heeft … tsss … zo zie je maar,

    een mens is nooit te oud om te leren! Dankjewel voor alle reacties, dat is echt fijn.

    Haar zusje, Janssen, heeft onderin nog 1 tand en die lijkt heel hoog te staan dus

    misschien staat ie wel los? Bij onze Landgeiten zie je (inderdaad onderin) wel kleine

    tandjes, wel wat scheef en uit elkaar maar ook dat zijn geen jonge dieren meer.

    Ik heb net bekeken hoe Lebbis nu eet, dingen als kleine stukjes appel & wortel & brood

    likt ze als t ware op en slikt ze wrschlk meteen door. Dat gaat in een razend tempo, zo

    ook de muesli. Om er slobber van te maken lijkt me dus niet echt nodig, wel?

    Ik laat maandag zeker weten hoe & wat alleen kan t wat later op de dag zijn: de d'arts

    komt voor 10.30 u maar daarna moet ik een paar uur werken dus t kan na 16.00 u worden

    dat hier weer een berichtje verschijnt.

  • Marloes

    hallO allemaal

    De d-arts is geweest en constateerde inderdaad rotte kiezen, vooral bij Lebbis maar bij Janssen was ook 'n begin.

    De zusjes hebben geen diarree dus geen wormen. De dikke buik is de pens, deze heeft hij gevoeld en werkt goed.

    Ook heeft Lebbis geen koorts, zit goed in de vacht en maakte een goede indruk.

    Alleen ja, die kiezen … hij raadde t af om te trekken omdat de narcose fataal kan zijn en dan heeft ze sowieso niets

    meer om mee te bijten/herkauwen.

    Hij heeft een pijnstiller gespoten bij Lebbis, deze werkt drie dagen. Als t goed is durft ze dan weer wat hooi te eten

    omdat de pijn dan (hopelijk) weg is. Beide geitjes krijgen 5 dagen achter elkaar a-biotica, deze kan ik zelf spuiten.

    Ik ga grasbrokjes bestellen, deze worden woensdag geleverd.

    Een geit heeft niet genoeg aan alleen brok/muesli omdat er dan kans is op verzuring.

    En t zijn inderdaad proppen die ze terug spuugt, het is geen overgeven.

    Het was een erg aardige d-arts met duidelijke uitleg. Hij heeft t spuiten 1x voor gedaan bij Lebbis, daarna heb ik t

    zelf gedaan bij Janssen. Dat ging goed.

    Ik houd jullie op de hoogte!

  • ine-kar

    Fijn, dat je een goede DA treft en je geitjes mogelijk geholpen kunnen worden.

  • josien

    Gelukkig dus geen echte groenkauwer.

    Ik ben wel benieuwd of ze beter gaat eten als die pijnstiller uitgewerkt is.

    Ik gegrijp dat je nu ook biks gaat voeren?

    En heeft de veearts nog advies gegeven hoe Lebbis dat moet eten? Ik bedoel dus droog of als slobber.

    Of ga je proberen om t eerst zo te geven

    Die biks is wel hard hoor, dus kan t best wat zeer doen bij die vervelende kiezen van dr.

    Succes met haar en je andere geit en beterschap van de geitemeiden hier: Dirkje, Baukje en Spetter.

  • Astrid (Canada)

    Wat een aardige dierenarts heb jij zeg, heeft die man/vrouw geen zin om te emigreren?

    Je wilt niet weten met wat voor iemand ik het hier moet doen, aardig mens hoor, maar weet totaal niets van geiten,

    Vandaar dat ik veel zelf doe…ik moet wel.

  • Marloes

    hallO

    Vandaag heb ik Lebbis en Janssen zelf de a-biotica gespoten. Dit was even eng maar t ging

    goed en morgen zal t vast weer beter/sneller gaan, eind v de week heb ik er handigheid in … ;)

    Ik ga er van uit dat de a-biotica er voor zorgt dat de ontsteking(en) weg gaan en Lebbis dan

    hopelijk nog lang plezier zal hebben v d'r kiezen. De pijnstiller is wrschlk om haar nu even te

    ontzien zodat ze weer normaal kan gaan eten.

    Wat betreft biks: nee, ik geef geitenmuesli van t merk Mijten. Dit is volgens mij niet zo hard als

    biks/brokjes. Als t goed is komen er morgen grasbrokjes binnen van t merk Hartog. Deze heb

    ik nog nooit gezien dus dat is voor mij ook even 'n verrassing. (zo ook de grasmix die ik besteld

    heb, die is korter dan hooi dus wie weet gaat dat ook beter)

    De d-arts heeft in zoverre geen advies gegeven over hoe ze brokjes zou moeten eten maar als t

    kleine dingen zijn ‘slurpt’ ze t op met haar tongetjes/lippen en dat gaat in 1x door d'r keel. Ik hoor

    niets bijten of kauwen zegmaar. Ik heb gisteren wat hooi geweekt in lauw water, dat wou ze niet

    eten totdat ik er muesli door heen deed: toen at ze alles op.

    Ik kreeg de indruk dat t “mis gaat” bij t herkauwen: ze eet wel hooi maar als t weer terug komt uit

    de maag om herkauwt te worden, dan gaat dat niet vanwege de pijn en spuugt ze t uit. De 1e x

    dat ze dus hooi eet gaat t gewoon naar binnen, al zal t dan ook niet gekauwd zijn.

    Astrid/Canada: zijn er niet veel geiten dan, bij jou? Of krijgen d-artsen er “gewoon” geen les in?

  • josien

    Grasbrokjes is hetzelfde als biks hoor.

    Wij doen hier ook zelf spuiten enzo. Wel zo handig. Hoeft de veearts niet steeds te komen en is dan ook goed voor je eigen portemonnee.

    Ze nemen gewoon aan dat je het zelf doet.

    Maar je moet het weldurven en willen.

    Nou ben benieuwd hoe het gaat de komende tijd.

  • Astrid (Canada)

    Niet echt bij mij in de buurt er zitten meer landbouwbedrijven en een paar cattle farmers (vleeskoeien)

    De dierenarts hier in de buurt is dus meer van de koeien zeg maar.

    Tuurlijk zijn er wel dierenartsen die er meer van weten, maar als ik iemand moet laten komen die 300 km moet rijden, afstanden zijn hier iets anders dan in Nederland, kost een huisbezoek zoveel dat het echt niet uitkan.

    Maar je wordt handig hoor…je moet wel ;-)

  • Marloes

    hallO allemaal

    De d-arts is vandaag weer geweest om nog eens 'n pijnstiller te spuiten.

    Meteen de a-biotica gespoten voor vandaag en Lebbis heeft een verlenging gekregen van 5 dagen voor de a-biotica.

    Het schijnt moeilijk te zijn om de a-biotica zijn werk te laten doen omdat de ontsteking in/op een bot zit, nl. de kaak.

    Als het niet helpt en de boel gaat echt ontsteken …

    Maar daar gaan we niet vanuit, we blijven positief!! Ze eet grasmix, muesli, beetje wortel/appel/brood en grasbrokjes.

    Ik heb eerlijk gezegd toch t idee dat deze grasbrokjes anders zijn dan “biks”. Biks is een soort verzamelnaam voor

    een algemene onderhoudsbrok en die is wat bruin van kleur. Deze brokjes zijn echt groen (als gras) en ruiken anders.

    Meer info vind je op de site van Hartog.

  • josien

    Ik heb de biks van onze koeien, schapen en de geiten naast elkaar gelegd.

    Alles dezelfde kleur.

    T zal wel met t merk te maken hebben. Wij kennen hier t merk Hartog niet.