Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dikke geiten!?

• tann04

ik heb al een aantal jaren 2 geiten, dwergje maar geen hele kleine. moeder is ongveer 5 jaar en dochter 4. moeder is vanaf de eerste geboorte (van de dochter), dik gebleven en haar uier is ook niet weggetrokken. de dochter heeft inmiddels zelf ook al een aantal keer gejonkt en deze wordt na een tijdje weer normaal en haar uier krimpt ook maar moeder blijft echt extreem dik, net of er 4 geitjes in zitten ofzo. je kunt haar buik wel indrukken, het is neit hard ofzo. ze staan bij mijn paard en eten daarom ook 2 keer per dag een beetje paardenvoer en verder staat ze de hele dag buiten in het gras en krijgen ze 's avonds hooi. mijn vraag is nu hoe het komt dat ze zo dik is en of hier iets aan te doen valt?

gr Tanja

• ine-kar

Ze is te dik door de overmatige rijke voeding waarschijnlijk. Van nature leven geiten op schrale, arme gronden.

Op rantsoen is het enige, dat helpt. Ook meer beweging, maar in een wei(tje) lopen is daarvoor niet genoeg.

• tann04

weet iemand ook hoe het komt dat haar uier niet meer kleiner wordt. eigenlijk al vanaf de eerste keer bevallen al niet meer. die van haar dochter komt weer tegen de buik aan te zitten maar zij schopt er steeds tegenaan en dat lijkt me niet echt prettig. hij is wel zacht, dus geen melk of iets erin maar hij hangt wel.

• Astrid (Canada)

Had ze heel veel melk? misschien is de uier gewoon uitgerekt, uitgezakt.

Ik heb een geit die erg veel melk geeft, nu bv voed ze een 3ling zelf zonder hulp en ze groeien als kool.

Over een paar weken, ga ik moeder en kids scheiden voor de nacht, melk dan in de ochtend en breng ze weer bij elkaar voor de dag.

Dit kan makkelijk omdat ze zoveel melk geeft/heeft.

Maar bij haar gaat de uier ook niet echt terug als ze droogstaat.

• tann04

hallo, ik weet eerlijk gezegt niet of ze de eerste keer veel melk had, is ongeveer nu 4 jaar geleden en toen had ze 1 geitje dus dat zou kunnen. maar hier is dus verder weinig aan te doen neem ik aan? ik vind het zo zielig, zeker als ze rent of snel wil lopen huppelt ze steeds met haar poten een soort van over haar uier en dat lijkt me niet echt prettig. het is verder niet rood ofzo.

• ine-kar

ik denk, dat jouw geitje er al aan gewend is en er eigenlijk niet veel last van heeft.