Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wel/niet enten tegen Q-koorts

• Marloes

hallO allemaal

Ik wil graag jullie mening horen over t volgende: ik heb 4 geiten, ze zijn tussen zo'n 10 jaar oud.

Twee van hen zijn sinds 2000 hier, als lammetjes, de andere twee zijn bij ons sinds 2002.

Wij hebben nooit met hen gefokt en dit zal ook nooit gebeuren.

We hebben geen bok(ken) en ze delen de wei met 4 ezels.

Op een geitenfokkerij op zo'n 6 km afstand is Q-koorts ontdekt, dit bedrijf is inmiddels geruimd.

Heeft t zin om deze dames-op-leeftijd nog in te enten tegen Q-koorts?

Heeft t zin om mij als verzorger in te enten?

Ik zie door de bomen t bos niet meer …

• ine-kar

Marloes,

de leeftijd van de geitjes zou er voor mij niet toe doen. Als het geitjes in goede conditie zijn kunnen ze nog een mooi aantal jaartjes mee.

Of je i.v.m. een besmetting risico wil lopen is iets anders. Q-koorts op 6 km afstand is natuurlijk wel dichtbij.

Als het bedrijf al is geruimd, dan is de besmetting mogelijk voordien al geschied, dus dan helpt enten niet meer.

Ik zou mezelf niet gauw laten enten. Goede hygiene, handen ontsmetten en niet eten of drinken in de stal!

Gelukkig hebben wij dit probleem niet, want onze hele provincie (Zeeland) is (officieel in ieder geval) nog Q-koortsvrij. Sterkte met het maken van een keuze. Lastig op zich, maar laat je niet helemaal gek maken door alle berichtgeving.

• Astrid (Canada)

Hoi Marloes

Ik heb geen idee wat die entingen kosten, maar ik weet wel dat ik het wel zou doen.

Gewoon om te voorkomen, dat mocht een of andere gek in Nederland bedenken dat nu de rest aan de beurt is..jij je geitjes veilig gesteld hebt.