Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vroeg zwanger

• sue-ellen

onze geit is vandaag bevallen van een klein geitje dat is niet raar

maar zijzelf is pas 8 maanden is dat niet erg vroeg voor een geit

ik weet dat ze pas kunnen jongen als ze 7 maand en dus had ik bok er nog driemaanden laten bijlopen

is het niet slecht voor mijn geitje maar ze verzorgd de kleine wel heb alleen een vermoeden dat ze niet veel melk geeft

moet ik wat doen?

• Astrid (Canada)

Het lammetje zal niet veel nodig hebben in het begin, en nog wat suf van de bevalling zijn.

Geiten zijn net als mensen, ze maken aan naar behoefte…hoe ouder het geitje hoe meer honger en zoveel meer melk maakt ze.

Als het geitje afvalt of erg sloom begint te worden, zou ik mij zorgen gaan maken..anders lekker van genieten.

• ine-kar

Wij laten onze geitjes in hun 1e levensjaar nooit dekken. Ze zijn daarna dan voor de dracht en bevalling sterker en beter uitgegroeid.

Maar moeder natuur heeft het een beetje anders voorzien en in sommige gevallen zijn de jonge dametjes dus heel vroeg geslachtsrijp, dat blijkt weer.

Je kunt het nu toch niet meer veranderen.

Als mama het lammetje goed verzorgt en het kleintje heeft een rond buikje, zeker na het drinken, dan komt het wel goed.

De eerste dagen moet alles op gang komen en drinken de lammetjes vaker kleine beetjes van ongeveer 30 ml per keer. Daarna gaan ze langzaamaan meer drinken en wordt de melkgift normaal automatisch groter. Geef mama wat extra krachtvoer, dan blijft ze beter in conditie.

succes en geniet van dat jonge spul.

ine

• .

t ken nog gekker bij ons zijn ze gedekt op vier maanden, dus alles ken

best zonde van die geiten, groeien nooit meer mooi uit. (td)