Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lam kan niet staan

• sue-ellen

er zijn twee geiten geboren met 1 gaat het goed maar

ik denk dat er iets mis is met de ander hij kan niet staan

en hij laat zijn hoofd raar hangen en mekkert heel zacht

• Astrid (Canada)

Als de moeder hem niet negeert, kan het meevallen.

Hoe zwaar is hij? weegt hij minder dan 3 kg zijn ze een risico (ok een dwergras weegt minder natuurlijk ik ga uit van een normale geit.

Heeft hij goed gedronken? binnen 6/8 uur is het hartvet (hoe heet dat in het Nederlands) op en moet hij gedronken hebben.

Eventueel zelf melken en met fles of slang inbrengen.

Is hij heel zwak, kun je een buikspuit met glucose geven…verder goed warmhouden en misschien een beetje helpen met staan, kijken of het dan wel lukt?

Succes

• ine-kar

Vorig jaar had ik ook een lam, dat heel zwak was en niet kon staan. De eerste 3 uren toen ieder 20 minuten met een spuitje 1-2 cc biest in het bekje gegeven. Toen begon het te staan en bij de moeder gezet te drinken.

Een paar dagen later, juist toen we dachten, dat ze het goed ging redden hebben we haar dood gevonden 's morgens.

De eerste uren is het innemen van de biest heel belangrijk. Hier halen ze veel energie uit.

• sue-ellen

jammer genoeg is het lam overleden hij kon zijn hoofd niet optillen

en zijn moeder keek nauwelijks naar hem om ze gaf het andere lam al haar aandacht

• Astrid (Canada)

Akelig altijd, maar zo loopt het soms.

Gelukkig had ze een tweeling dus er blijft nog wat te genieten.

• Marloes

Ahh wat sneu … je hoopt toch altijd dat dieren gezond en vol leven op de wereld komen.

Sterkte ermee!

• ine-kar

Jammer, dat het zo is gelopen. De moeder heeft dit gauw door en laat het lam niet voor niets met rust. In de natuur overleven de sterksten en dat is ook nodig. Wij helpen de zwakke dieren, maar soms is dat niet genoeg om ze toch te laten leven.

Geniet maar van je andere lammetje.

ine