Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kan een geit hooi 'overgeven' ?

  • Marloes

    hallO

    Het is misschien een rare vraag maar ik heb t vermoeden dat 1 van onze geiten als t ware hooi overgeeft.

    Ik vind iedere ochtend 2 of 3 platte stukken van onverteerd hooi, dit ligt dan in haar buurt in de stal.

    Ook heeft ze soms wat gedroogd bloed op haar neus.

    Het gaat om een dwerggeit van ongeveer 10 jaar. Ze heeft een dikke buik maar als je haar aait voel je haar botten.

    Nu worden oude dieren sowieso mager en ik denk dat 10 al best oud is voor een dwerggeit maar toch …

    Ze krijgt, net als de andere geiten, hooi en vers water. Er is stro in de stal en ze krijgen geitenmuesli van Mijten.

    Het andere dwerggeitje is net zo oud (zusjes) maar voelt minder mager aan.

    Beide geitjes zijn verder levendig, alert en eten/drinken prima.

    We hebben ook nog twee Landgeiten, ook al op leeftijd.

    Heeft iemand dit ooit mee gemaakt, het vinden van platte ‘proppen’ hooi ??

  • ine-kar

    Voor zover ik weet kan een herkauwer niet overgeven. Althans niet zoals wij mensen dat doen.

    Aan de “proppen” hooi kun je misschien wel ontdekken of er al op gekauwd is. Is er iets met haar gebit niet in orde? Of zijn de slijmvliezen in de bek beschadigd? Misschien krijgt ze het hooi niet goed weg en spuugt het gewoon weer uit de bek. I.v.m. net oud bloed op de neus: heeft ze toch geen bloederige afscheiding uit de neus?

    Ik zou eerst het bekje eens goed inspecteren.

    Ook de mest eens goed bekijken of daar iets afwijkends aan te zien is.

    Laat je nog eens wat weten, ben best benieuwd.

    succes,

    ine

  • Marloes

    hi Ine

    Het bloed zat bij 1 neusgat en was opgedroogd als een korstje, ik kon t er zo afhalen maar t was wel bloed.

    De ‘proppen’ zijn zo groot als de palm van je hand en vrij dun. Het is hooi als een soort samengeperste massa.

    Het ligt alleen s ochtends in de stal dus t lijkt s nachts te gebeuren.

    Ze krijgen 3x per dag hooi, s avonds rond 21.30 u voor de laatste x.

    Als ik hooi voer valt ze meteen aan, ze heeft dus wel honger en wil t ook op eten.

    Hoe kan ik zien of de slijmvliezen beschadigd zijn? Hoe kan dit gebeuren en gaat t vanzelf weer over?

  • josien

    Een paar jaar terug heb ik een schaap gehad met dezelfde verschijnselen.

    De veearts noemde het groenkauwen.

    Dr was niets aan te doen. Ze heeft toen neen spuitje gehad.

    Ik heb geen flauw idee of dit ook bij geiten kan voorkomen.

    Het lijkt er wel erg op.

    T zou bij jonge dieren voorkomen maar mijn schaap was al 11 toen.

    Eet ze wel biks en zoja blijft dat erin???

  • marloes

    hi

    Bedankt voor de reactie: heb meteen verder gezocht op internet naar t ‘groenkauwen’ en ik krijg op deze manier wel informatie

    over schapen en ja, t lijkt er gewoon heel erg op. Ik denk dat je een typefout hebt gemaakt in de zin over t spuitje want t is me

    nu niet duidelijk of ze “een spuitje” heeft gehad (en zoja, wat bedoel?) of dat ze “geen spuitje” heeft gehad.

    Ze krijgt geitenmuesli van t merk Mijten en dit eet ze graag en goed. Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze dat uitspuugt,

    de proppen die ik in de stal vind zijn echt groen, van hooi.

    Heb straks geprobeerd t bekje te inspecteren maar dit lukt me niet alleen dus daar schakel ik morgen even hulp bij in.

    Als het maandag nog zo is bel ik toch even de dierenarts: t is vooral niet mijn bedoeling om t dier te laten lijden.

    Ze maakt geen zieke indruk, totaal niet. Vanmiddag heeft ze ook aan takjes van dennen staan knabbelen, lekker in de zon!

  • Astrid (Canada)

    Ik denk dat je haar dan op een andere manier moet gaan voeren, want als ze haar hooi niet kan opeten/binnenhouden komt ze duidelijk te kort..vandaar haar afvallen.

    Misschien lukt hooibrokken wel? ik weet niet hoe die in Nederland heten, maar ik neem aan dat ze wel te krijgen zijn.

    Brokken ter grote van een forse suikerklont met geperst/vermalen hooi tot brokken geperst.

    Succes..je wilt een dier dat je al zo lang hebt…niet missen..toch?

  • Marloes

    hallO allemaal

    Heb vanmorgen t bekje van Lebbis bekeken en … er staan amper nog tanden in, ahh arm ding!

    Het is net een oud omaatje zonder kunstgebit ;)

    Voorin is alles weg, zowel boven als onder. Achterin zag ik bij 1 kies een soort zwart/bruin, ik denk dat er dus iets mis is met die kies?

    T andere geitje, zusje Janssen, heeft onderin nog 1 tand en haar kiezen lijken iets platter/normaler dan bij Lebbis. Zij is ook niet zo mager.

    Heb de d-arts gebeld, deze komt maandagochtend. Ik laat de andere geiten dan ook meteen even controleren.

    Hooibrokjes (of: grasbrokjes) zijn er te krijgen van Pre Alpin en Hartog. Ik ga vanmiddag even op pad want t lijkt me geen kwaad kunnen

    dat ze hier voorlopig dan van eet. Mocht t niet helpen dan kan ik de brokjes als tussendoortje aan mijn ezels geven!

  • ine-kar

    Ja, zonder tanden valt er weinig te kauwen en herkauwen.

    Dus wordt de voedselopname verstoord en wordt ze mager. Overigens heeft een geit bovenin nooit snijtanden. Hoektanden hebben ze helemaal niet. In de bovenkaak voorin is alleen een harde ribbel. Onder 8 snijtanden. Ze kauwen en herkauwen met de kiezen.

    Ik weet niet of er vervangende voeding bestaat. Het systeem van de herkauwer is uiteindelijk speciaal gemaakt om bepaald voedsel te verteren.

    Je dierenarts zal je dat wel kunnen vertellen.

    Wij hebben wel een geit van 14 jaar gehad, maar die had nog een goed gebit en zelfs het laatste jaar en ook nog een mooi lam.

    gr. ine

  • Astrid (Canada)

    Ik wilde net zeggen dat een geit bovenin nooit tanden heeft, maar Ine was wat eerder wakker.

    Inderdaad maar eens met de dierenarts praten lijkt mij.

  • josien

    Hallo marloes,

    Ja nu je dat omabekkie hebt ontdekt en een rotte kies ziet kan dat de reden zijn.

    Dat kauwen zal best pijnlijk zijn nu.

    Als je biks hebt kan je dat weken en er slobber van maken. Kan ze dat zo naar binnen slurpen.

    Want ze heeft trek schreef je al.

    Met muesli zou dat ook wel kunnen denk ik.

    Laat je t weten als de veearts geweest is?

    En toen van mijn schaap over t spuitje.

    Dat was om dr in te laten slapen.Toen was er geen andere optie meer maar dat was toen ook echt groenkauwen. Nu door die kies kan t een heel ander verhaal worden bij Lebbis.