Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

drinken onze geiten lammetjes genoeg???

• treeske

Hallo geiten deskundigen

even een vraagje dinsdag is onze stitch bevallen van 2 prachtige miekes. nu hebben we nog nooit lammetjes gehad en ook onze grote geiten hebben we pas sinds september (de baby's waren een onverwacht kadootje) nu is de bevalling vlot verlopen en onze stitch is echt een perfecte moeder. onze vraag is nu of onze lammetjes wel genoeg drinken, ze bewegen goed maar ze zijn een beetje smal aan hun rug?(een beetje ingevallen) we willen ook zeker niet te vlug bij voeren maar hoe weten we nu of ze niet teveel afvallen? stitch zijn uierke is ook niet meer zo gezwollen als de laatste dagen van haar zwangerschap maar dit was eigenlijk al direct na de bevalling.

ik hoop echt dat ik reacties krijg want ik zou echt niet willen dat er nog iets misgaat met onze kleintjes

groetjes Treeske

• Astrid (Canada)

Bij een geit van normaal gewicht moet je de botten bij de rug kunnen voelen, dus dat zit wel goed.

Als je geitjes levendig zijn en je ziet ze regelmatig bij moeder drinken, maak je geen zorgen.

Tuurlijk zijn haar uiers niet meer zo gezwollen, ze drinken alles op ;-)

Naarmate de behoefte groter word, gaan ze meer van de moeder drinken en kopstoten, zo gaat ze vanzelf meer melk aanmaken.

• ine-kar

Helemaal met jou eens Astrid.

Wel moeten de buikjes van de lammetjes een beetje rond zijn. Bedenk, dat die kleine prutsen vaker kleine beetjes nemen. Bovendien is het net als bij de mensen, de eerste dagen verliezen ze vaak iets gewicht, omdat alles eerst goed op gang moet komen.

• treeske55

bedankt voor jullie reacties,

onze lammetjes worden morgen al 2 weken en zijn super hard aan het groeien, denk dat ze dus echt wel genoeg eten. ze gaan ook al aan het eten van de mama ruiken, en als je ze buiten laat lijken ze op gras te sabbelen. ze doen het dus echt goed en die buikjes zijn zeker wel wat bol!(:P)

groetjes Tracy