Wat me vooral verbaast is dat tot een paar dagen geleden het probleem vrijwel genegeerd wordt, en plotseling uitgroeit tot een nieuwe hype. Met als gevolg dat ook in één keer de meest drastische maatregelen worden getroffen.
Afgelopen week het besluit om alle drachtige dieren op besmette bedrijven af te maken. Waarbij nog discussie gaande is of de niet besmette dieren wel of niet kunnen worden gespaard.
Komende week overleg om op besmette bedrijven ook de niet-drachtige dieren af te maken.
Zonder dat men weet in hoeverre deze drastische maatregel helpt het probleem op te lossen.
Met een tijdig ingesteld fokverbod (al voor de dekperiode bepleit door de PVVD) was heel veel nodeloze ellende te voorkomen geweest. Net zoals een tijdig vervoersverbod, mestmaatregelen enz., en vooral vroegtijdiger en massalere vaccinatie !
Nu lijkt het voor iedereen duidelijk dat het afmaken van de besmette dieren noodzakelijk is.
Volgens dierenarts (en arts van de DGD) Piet Bergsma lost dat helemaal niks op en is dat louter een maatregel “voor de Bühne”, als gevolg van de plotselinge hype. De bacterie blijft immers massaal aanwezig.
Volgens hem zullen de gevaccineerde zwangere dieren ook geen abortus krijgen.
De ruiming van zo enorm veel zwangere dieren brengt ook enorme complicaties met zich mee, en dreigt een enorme rotzooi te worden. Bevallingen tijdens transport, nog levende lammeren in de al gedode moeder enz.
Plus een enorm risico van grootschalige verdere bacterieverspreiding, door transport, de bacterie overbrengen naar andere gebieden enz. ! Zeker daar de bacterie zich door de lucht verspreid en heel lang actief blijft.
Volgens de verrichte evaluatie destijds van de mkz-ruimingen ging er bij het vervoer destijds heel veel mis. Alleen doordat er zo weinig dieren daadwerkelijk besmet waren is een verdere ramp uitgebleven.
Van de ruimingen tijdens de vogelpest (ik woonde middenin een geruimd gebied) weet ik zelf nog heel goed dat die zodanig verliepen dat, áls je het virus zou willen verspreiden, je dat zo zou moeten doen !
Ruimen van de besmette dieren: waarom ??