Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

haaruitval dwerg geit

• patricia

1 van mijn 2 geiten wordt in een heel rap tempo kaal. weet iemand er al meer over. ik wil de veearts wel bellen maar die vragen een vermogen om alleen al hierheen te komen. wie weet is het onschuldig, ik heb nog niks duidelijks gevonden op het internet. ze hebben het goede voer en liksteen. elke dag hooi vers gras en water. wie weet meer?

• Alies

Ik snap dat de dierenarts erbij halen een flinke aanslag kan betekenen op je bankrekening, maar als je je zorgen maakt is het misschien toch verstandig om die in te schakelen.

Als je aan dieren begint weet je dat je soms een dierenarts nodig kunt hebben en persoonlijk denk ik dat het “erbij” hoort.

Misschien kun je de dierenarts eerst bellen misschien wil hij/zij over de telefoon vast wat advies geven, voor jij besluit tot een dierenarts bezoek.

Probeer anders een geitenboer of een kinderboerderij..misschien weten zij wat het zou kunnen zijn.

En anders toch maar die dierenarts…

• ine-kar

Mogelijk de jaarlijkse rui in deze tijd.

Sommige geiten verliezen heel veel haar en worden dan (bijna) kaal.

Kijk eens goed op de kalende stukjes of je al nieuw haar ziet doorkomen.

Controleer dan gelijk of je geen parasieten of huidafwijkingen ziet, want dan is het een ander verhaal.

ine

• patricia

het is niet dat ik geen geld uit wil geven want ik weet wat dieren kosten. ik heb er namelijk nog veel meer die regelmatig een bezoek moeten. het gaat mij er om dat zo gauw ik alleen al bel een rekening in de bus kan verwachten en dan als antwoord “kan geen kwaad”

daarom wil ik eerst weten of er meerdere mensen zijn.

ze heeft geen beestjes of korsten. zij is 4 jaar en eet drinkt en doet het verder goed.

krijgt de nodige voeding en mineraalblokken ( en ja de geitenblok en niet de paarden) ze heeft dit nog nooit gehad en ook mijn andere geit van 6 niet.

er is wel een hele korte vacht te zien maar als ik er aan voel valt het ook een beetje uit. verder is ze nu voor zo'n 30% kaal.

• Aukje

Als het niet de voeding betreft,en ze heeft geen parasieten.Dan kan het een hormonale kwestie zijn.

Deze geit heb je die al lang of heb je haar net?

• patricia

ik heb hem 4 jaar vanaf kleins

• Aukje

Als het geen parasieten zijn dan kunnen er nog drie optie's zijn:

1. een hormonale kwestie

2. een tekort aan een bepaalde vitamine/mineraal (vitamine A /Caroteen te kort geeft haaruitval.)

3. een allergische reactie op iets (voeding/omgeving)

• riek van veen muijen

ik denk dat het scheurf is de mijne hebben het ook gehad ze staan ook veel te schuren zeker dan kan je beter de dieren arts laten in enteten moet wel 3keer gebeuren voor dat het over is groeten riek van veen muijen

• Marjan

In mijn geval: een dwergbokje dat iedere lente kaal wordt, al een jaar of 8 na mekaar.

het is in ons geval waarschijnlijk een allergische reactie op schurft, waardoor hij extreem reageert op contact met de mijt. De andere 3 hebben geitjes hebben er totaal geen last van. De gewone behandeling tegen schurft slaat vaak niet voldoende aan, waardoor het maanden duurt vooraleer hij weer goed in zijn vacht zit. De behandeling houdt in dat er wekelijks injecties worden toegediend tegen schurft en dat hij ook wekelijks gewassen wordt. Naarmate het kouder wordt gaat het wel beter. Er zijn al tal van bloedonderzoeken geweest, maar bij gebrek aan referentiewaarden is er geen resultaat en bijgevolg geen specifieke behandeling. Ik heb er twee dierenartsen op staan, maar we geraken er niet uit. We gaan nu op zoek naar iets om zijn weerstand te verhogen om op die manier het probleem aan te pakken.

• jill lourens

he patricia ik heb ook 2 dwerggeitjes en ook bij een van mijn geitjes gebeurt dit

ben je al wat wijser geworden?

groetjes jill