Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geitenlam wil fles niet

• Fressie

Hallo,

Afgelopen zondag heeft onze dwerggeit een drieling gehad. Twee bokjes en een geitje.

Vorig jaar heeft ook een dwerggeit bij ons een drieling gehad en is er eentje overleden, omdat ze van haar broers niet mocht drinken en wij haar niet aan de fles kregen.

Nu willen we het geitje weer proberen bij te voeden met de fles, omdat we merken dat ze niet opgewassen is tegen haar broers, maar weer wiegert deze lam een fles. Hoe lang duurt het voordat ze een fles accepteren? Wie heeft er tips? Wat voor soort fles en spenen gebruiken jullie? We hebben speciale poedermelk voor geitenlammeren, dus dat zou goed moeten zijn.

Esther

• ine-kar

Als het geitje de uier gewend is, zal ze een flessenspeen niet zo makkelijk accepteren.

Misschien kun je af en toe de boklammetjes even bij de moeder weghouden, zodat het geitenlammetje in alle rust kan drinken. Wij hebben een geit met een vierling. Moeder zoogt ze zelf en geen van de 4 doet het slecht. Het lam, dat bij de geboorte het kleinste was blijft wel wat kleiner, maar komt conditioneel niets te kort.

Goed observeren, dan zie je misschien wel of het geitenlammetje echt niet genoeg aan bod komt. Vaak valt het mee.

• Alies

Melk van de moeder is het beste, probeer advies van Ine-kar eerst.

Mocht het dan nog niet lukken en je wilt de fles proberen zou je het volgende kunnen proberen.

Als ik zelf fles ga voeden, gebruikt ik een normale babyfles met zo'n rechte speen.

Zorg wel dat er een groot genoeg gat in de speen zit…ofwel maak het je geitje gemakkelijk.

Zelf knip ik er een royaal kruis in.

Je hoeft geen formula speciaal voor geiten te kopen, volle melk is ook goed.

Je kunt het iets mengen met een beetje koffiemelk en een klein beetje suiker of stroop om het wat zoeter te maken.

Ik heb eigenlijk nog nooit een geitje gehad die de fles NIET wilde, denk zelf dat het gat in de speen te klein is en dat ze daardoor niet wil drinken.

Om wat verhoudingen te geven….

4 liter volle melk, 200 cc koffiemelk en 1 eetlepel stroop of suiker.

Goed mengen en voila klaar is je geitenvoeding.

Maar probeer de kleine eerst alleen bij mama te laten drinken.

En nee dan komen de andere niets te kort..mama gaat gewoon meer melk maken.

Zelf gebruik ik mijn geiten om te melken en na de eerste 4 weken, haal ik overdag de geitjes bij mams vandaan…dan melk ik s'avonds de moeder en zet ze weer bij elkaar.

Volgende ochtend zet ik ze dan weer apart….komt alleen de melkproductie maar ten goede..en dat wil je uiteindelijk.

Dat ze genoeg melk heeft voor de drieling.

• Fressie

Bedankt voor jullie reacties en tips. We zien de laatste dagen dat het geitje nu regelmatig bij de moeder mag drinken. Ze blijft nog wel een stuk kleiner dan haar broertjes, maar doet het verder op dit moment goed. We houden het goed gaten.

• ine-kar

Gelukkig maar.

Vaak regelt de natuur dit zelf goed, maar soms moeten we een beetje helpen.

Geniet maar van het kleine grut terwijl je ze goed observeert.

ine