Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Met de sonde

• Petert

Hallo,

Op dinsdag 28 april zijn 2 geitjes en een bokje geboren. De moeder bleek een steenuier te hebben, dus gestart met bijvoeden.

We geven Halmalac geitenmelk. Aanmaken met ca 40 graden water.

Ze willen echter niet uit de fles drinken.

Al 100 keer geprobeerd en ook allerlei spenen geprobeerd, maar geen resultaat, dus toen zijn we met sonde begonnen. We geven 60 cc per keer van ‘s morgens 7 tot ’s avonds 11 om de 2 a 2,5 uur.

Elke dag geven we ook een beetje Ecostyle coffea om ze wat extra vitamines en energie te geven.

Vorige week is een van de geitjes gestorven, nadat ik voor de eerste keer coffea gegeven had. Ze was toch al heel zwak. Heel erg jammer.

Er is nu nog een bokje en een geitje en het geitje gaat niet zo lekker. Ze heeft ook een beetje opgezwollen buikje. Ze heeft geen diarree en plast regelmatig. Heel af en toe lijkt ze best vrolijk, maar vaak ook niet. Af en toe stoppen ze het snuitje al wel in de emmer met water, dus ik hoop dat ze dan ook wat drinkt. Brokjes nemen ze nog niet, ondanks dat we ze vaak aanbieden.

Wat kan ik het beste doen? Gewoon zo doorgaan en hopen dat ze het zelf oppikt? Zijn er nog andere middeltjes die we kunnen geven?

alle tips welkom!!

Alvast bedankt voor jullie reactie

Mvg

Peter

• ine-kar

Bij de topic een stukje hier onder: lam wil niet drinken van 22/03 staan bij de reacties misschien ook nog tips, waar je wat aan hebt.

succes met het kleine spul,

ine

• petert

Hoi Ine

Had ik al gelezen, maar staat niet zo veel nieuws in ben ik bang

Ik zoek vooral naar een manier om ze de fles te kunnen geven op een voor hun minder stressvolle manier

Die sonde gaat op zich goed, maar vinden we niet zo diervriendelijk - speen in de suiker dopen of zo??

Iemand nog andere Tips?!?

groetjes

Petert

• petert

Alle 3 de geitjes die we de laatste 3 weken met de sonde hebben gevoed zijn nu gestorven. Vorige week dinsdag de eerste, gisteren de tweede en vanmorgen vroeg de derde.

De dierenarts adviseerde afgelopen vrijdag om voeding te minderen omdat ze dan zelf zouden gaan zoeken. Hierdoor zijn ze te veel verzwakt.

Deze moeder heeft nu in 2 jaar tijd 4 dode jongen gehad - heel triest en jammer - ook heel jammer dat er niet meer tips gekomen zijn op dit forum. Ik lees hier zo veel goed dingen, dus ga zo door!!

• ine-kar

Jammer, dat alle inspanningen niet hebben mogen helpen.

Soms is het ook moeilijk om tips te geven. Zeker over dit onderwerp, want als een geitje echt niet wil drinken, dan lukt het niet. Daar is vaak een reden voor, maar welke…..?

Wij willen zo graag, dat de lammetjes er dan doorheen komen, maar vaak zie je toch, dat de conditie van de diertjes dit niet toelaat. Niet voor niets drinken ze al niet of slecht bij de geboorte. In de vrije natuur zouden ze het zeker niet overleven.

Toch vind ik het ook altijd de moeite van proberen waard, alhoewel mijn ervaring ook is, dat het vaker slecht dan goed afloopt, ondanks alle inzet en goede bedoelingen.Er zijn redenen, waarom het lam niet gedijt, alleen kunnen wij ze vaak niet plaatsen.

Wij hebben in het verleden ook zo'n sonde-verhaal gehad zonder goed resultaat.

Dit jaar ook weer:

Een gewone bevalling, voldragen dracht, maar met heel kleine lammetjes.

Het 1e lammetje had niet genoeg kracht om goed door te ademen en heeft het niet gered.

Het 2 lammetje was gelukkig iets sterker. Had echter ook niet de kracht om te staan en drinken. Die heb ik ieder half uur met een spuit afgemolken biest van de moeder gegeven tot het na 5 uur sterk genoeg werd om zelf goed te staan en te drinken.

Na ruim 3 dagen toen het juist steviger en sterker leek, hebben we het 's morgens dood bij de mama gevonden.

In de aanleg moet er dan toch iets mis zijn, waardoor zo'n pruts het niet haalt.

Je wilt het graag anders zien verlopen, maar helaas…..

• popke

Heel sneu, maar als ze al twee/drie weken lang met de sonde gevoed moesten worden, dan klopt er zeker iets niet. Het lijkt erop, dat ze vroeg of laat toch wel dood gegaan waren, ook al hadden ze de laatste dagen meer eten gehad. Hadden ze wel (kunst?)biest gehad? Onze ervaring is, dat als een lam geen of te laat biest krijgt, dat ze dan nooit gezond worden. Biest is alleen effectief de eerst uren na de geboorte. Na twaalf uur kan het lam de antistoffen daarin al niet meer opnemen. Op school werd ons verteld: Biest: vlug, veel en vaak.

Tip: laat die moedergeit niet meer dekken!