Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geitenhuisvesting + afrastering weide

• erna Koolhof

Goedendag.

Wie kan mij adviseren over dwerggeitjes en huisvestiging voor de zomer. 's Winters gaan ze (2 of 3) weer naar de geitenstal om te dekken. Ik woon in Oostenrijk op 1000 mtr hoogte en `s nachts loopt er nog wel wild. Dus moet deze afsluitbaar zijn en waar moet ik verder aan denken.

De hoogte van de afrastering is 1.25 mtr hoog of moet deze nog hoger. Welk soort afrastering kan ik het beste maken. Wij hebben paardenweide met stroomdraad. Dit eventueel doortrekken naar geitenweide?

• Alies

De beste omheining voor je geiten is dat stevige gaas in blokken…hoe heet dat ook weer.

Ikzelf heb 4x2 inch, maar 4x4 kan ook wel.

Wij hebben stevige palen, dan planken onder en boven en daar zit het gaas tussen.

In principe hoeven ze niet binnen s'nachts, zolang ze maar een afdak hebben om onder te schuilen met regen of tegen wind.

Je kunt dan wel eventueel helemaal bovenlangs een stroomdraad spannen, maar dat is meer voor het wild dan voor de geiten.

1.25 is voor dwerg geitjes wel hoog genoeg.

• ine

Let er wel op, dat een plank aan de bovenzijde ook gelijk een steun kan zijn bij het eroverheen springen.

Ik heb het dwerggeitjes zien doen op die hoogte. Als de hoefjes maar even houvast kunnen hebben is dat al genoeg. en eenmaal succesvol geprobeerd….. meestal herhaling!

Wij hebben schapengaas (wat Alies denk ik bedoelt) van ongeveer 95 cm hoog, met aan de binnenzijde op zo'n 30 centimeter hoogte en ongeveer 15 cm er vandaan een schrikdraadje rondom. Zo voorkom je ook, dat ze het gaas helemaal neertrappen, want ze gaan er toch in staan anders.

In 10 jaar nog nooit een geitje uitgebroken.

Geiten kunnen redelijk goed tegen kou, de vacht wordt in de winter dikker, maar ze kunnen niet tegen nat en tocht. Zorg dus voor voldoende beschutting hiertegen.

Succes,

ine