Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kale geit

• anne reitsma

Mijn geit vertoont op steeds meer plekken kaalheid. Ik heb bij deze geit in de ruiperiode wel eens kaalheid rond de ogen gezien, maar dat is nu niet aan de orde.

Zijn nek en achterlijf zijn in zeer snel tempo kaal aan het worden.

De geit heeft geen jeuk en ook zijn er geen luizen of iets dergelijks zichtbaar.

De dierenarts denkt aan hormonale verstoring.

Als mogelijke andere verklaring denk ik aan een schimmel (haar staat al op kweek),.

Is er iemand die nog een andere verklaring heeft of die iets weet van de ernst en het verloop van hormonale verstoringen?

Anne

• Marcel Winterdijk

Mijn geit heeft precies hetzelfde,ook kaal worden beginnend in de nek en nu over de gehele flank.de veearts denkt aan schimmel(staat ook op kweek)en heeft alvast een antie schimmel medicijn voorgeschreven.Tevens moet de geit om de 4 dagen gewassen worden met een antie schimmel middel.Met dit middel moet ook de andere geit(die zo te zien niets heeft) en de stal ontsmet worden.De geit rilt ook sinds de behandeling net alsof hij het koud heeft,hetgene ook wel kan kloppen,ze is de helft van haar haar kwijt.Ikzelf denk echter ook aan een eventuele vergifteging van van de geit door het eten van iris blad.ik was net a/h googelen toen ik dit bericht tegen kwam.De definitive diagnose zal ik posten als ik meer weet.

Succes en beterschap!

• popke

Kijk het heel even aan (mits ze dus geen luizen,schurft of iets dergelijks hebben). In deze tijd van het jaar zijn geiten in de rui en een aantal van onze geiten worden in het begin van het voorjaar bijna helemaal kaal, en daarna groeit het gewoon weer aan.

• jantien

Ik sluit me helemaal aan bij Popke.

Van mijn vier geiten die ik heb zijn er twee die er flink last van hebben. Ach last?

Eigenlijk niet eens, ze zien er alleen eventjes niet zo geweldig uit.

Maar nà de rui, dan zijn ze weer prachtig om te zien!

Andere twee geiten ruien wat minder heftig, maar worden daarna zeker niet zo mooi als de 2 andere geiten.

• patricia

1 van mijn 2 geiten wordt ook in een heel rap tempo kaal. weet iemand er al meer over. ik wil de veearts wel bellen maar die vragen een vermogen om alleen al hierheen te komen. wie weet is het onschuldig, ik heb nog niks duidelijks gevonden op het internet. ze hebben het goede voer en liksteen. elke dag hooi vers gras en water. wie weet meer?

• Marcel Winterdijk

Zoals al eerder vermeld,dacht de veearts aan schimmel als oorzaak van de kaalheid maar uit het laboratorium onderzoek bleek dat er zowel geen schimmel als parasieten in het spel waren.In het najaar gebeurde weer precies hetzelfde.Ik heb ze toen maar uit veiligheidsoverwegingen toch maar een keer met een antieparasitair middel (scabiesex)gewassen.Deze keer was het niet zo erg als de vorige keer.Toch vreemd dat ze de andere jaren niet kaal werden en nauwelijks ruiden en nu ineens twee keer per jaar.Misschien een hormonaal verhaal?