Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

melkproductie

• herman

een van onze geiten heeft een lam gekregen maar helaas is het lam na 2 dagen doodgegaan. wat betekent dit nu voor de geit en de melkproductie. Het lam heeft eigenlijk niet gedronken want het kon niet staan. Moeten we nu kolfen of lost het vanzelf op

Herman

• ine

Door te kolven stimuleer je juist de melkproduktie.

Houd de uier in de gaten. Als deze strak gespannen staat en warm aanvoelt en de geit er duidelijk last van heeft, dan even melken. Let erop uierontsteking te voorkomen.

Haal zo nodig bij de dierenarts een injectie om de melkgift te stoppen.

Als ze geen last heeft zal de uier vanzelf slinken, doordat de melkproduktie afneemt. Er is immers geen “vraag” naar.

• Alies

Ik weet natuurlijk niet hoeveel geiten je hebt, maar ik zou de biest afmelken en invriezen voor “noodgevallen”

Daarna zoals Ine aangaf niet melken hooguit druk eraf halen als het nodig is en in laten drogen.

Of als je denkt dat ze niet indroogt en je geitjes genoeg hebt…misschien een pleegkindje geven?

• johan

ik heb 2 bokken en die wil ik samen met de geiten bij elkaar hebben. Als ik 1 of 2 laat castreren gaat het dan goed? Heeft iemand ervaring of advies?

• Bart

Misschien kun je voor dit bericht, beter een nieuw onderwerp beginnen. Het heeft nl. niks te maken met het hierboven genoemde gebeuren.

• popke

Alleen de eerste biest (van dag 1) is goed om in te vriezen en in noodgevallen te gebruiken. Daar zitten de meeste antistoffen in. Kleine geitjes kunnen die antistoffen overigens alleen de eerste twaalf uur na de geboorte opnemen. Daarna ben je te laat (en zijn ze veel vatbaarder voor ziektes).