een 6tal weken geleden had ik een drachtige dwerggeit bijgekocht , op kerstdag begon ze te persen ,en te persen….uren bleef het duren , ik voelde dat het eerste lam
niet naar buiten kon het zat vast en verkeerd….veearts gebelt.
Het eerste lam lag met teruggeslagen pootje en hoofd en de veearts heeft het eruit getrokken ,tweede lag goed maar ook eruit getrokken door veearts ,derde lag dwars dus ook door veearts eruit getrokken….drie bokjes ,maar moeder was totaal op ,haar vulva stond hèèl dik en ze heeft dagen pijn gehad ,er zijn 2 nagboortes afgekomen ,de derde nog steeds niet ,ik spuit alle twee dagen antibiotica en de vulva ziet er al veel beter uit.
Een van de lammetjes is na 1 dag gestorven ,de moeder gaf geen melk door de pijn en bleef daardoor liggen….koeienbiest gegeven aan de andere 2 bokjes en dat ging goed.
Nu drinkt 1 bokje bij mama , maar het andere moet ik met de fles grootbrengen.
Ik begrijp niet hoe hij in leven kan blijven ,ik geef 3x per dag 100 ml gewone koemelk ,vanaf vandaag week ik wat geitenkorrel en mix het mee in het flesje.
Ik kan hem enkel een flesje geven om 09.30 uur , om 13 u en het laatste om 18 uur…..kan hij hier nu echt op leven ???
Wat ik ook merk is dat het bokje dat bij moeder drinkt ,mooie bruine stoelgang heeft ,en het flessenboje knalgeel en heel kleverig.