Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

lammetje

• patsy

een 6tal weken geleden had ik een drachtige dwerggeit bijgekocht , op kerstdag begon ze te persen ,en te persen….uren bleef het duren , ik voelde dat het eerste lam

niet naar buiten kon het zat vast en verkeerd….veearts gebelt.

Het eerste lam lag met teruggeslagen pootje en hoofd en de veearts heeft het eruit getrokken ,tweede lag goed maar ook eruit getrokken door veearts ,derde lag dwars dus ook door veearts eruit getrokken….drie bokjes ,maar moeder was totaal op ,haar vulva stond hèèl dik en ze heeft dagen pijn gehad ,er zijn 2 nagboortes afgekomen ,de derde nog steeds niet ,ik spuit alle twee dagen antibiotica en de vulva ziet er al veel beter uit.

Een van de lammetjes is na 1 dag gestorven ,de moeder gaf geen melk door de pijn en bleef daardoor liggen….koeienbiest gegeven aan de andere 2 bokjes en dat ging goed.

Nu drinkt 1 bokje bij mama , maar het andere moet ik met de fles grootbrengen.

Ik begrijp niet hoe hij in leven kan blijven ,ik geef 3x per dag 100 ml gewone koemelk ,vanaf vandaag week ik wat geitenkorrel en mix het mee in het flesje.

Ik kan hem enkel een flesje geven om 09.30 uur , om 13 u en het laatste om 18 uur…..kan hij hier nu echt op leven ???

Wat ik ook merk is dat het bokje dat bij moeder drinkt ,mooie bruine stoelgang heeft ,en het flessenboje knalgeel en heel kleverig.

• Alies

Hoi Patsy,

Is er bij jullie geen mogelijkheid om melkpoeder te kopen om flesjes voor je bokje te maken?

Via de dierenarts of een boerencooperatie?

Als de moeder staat is het misschien mogelijk om haar te melken en dat dan in de fles te doen.

Geitenkorrel pas geven als ze er zelf van knabbelen, niet weken, je doet tenslotte ook geen geweekt brood bij een baby in de fles.

Veel succes..ik hoop dat beide knulletjes het halen.

• ine

Patsy,

Jonge geitenlammetjes , die niet bij de moeder drinken breng je met de fles groot met speciale melkpoeder. Koemelk heeft niet de goede samenstelling voor hen. Geweekte brokjes is al helemaal niet goed, daarin zitten ook niet de juiste voedinstofffen, die ze nu nodig hebben of kunnen opnemen.

De jonge lammetjes moeten ongeveer elke 3 uur drinken. 's Nachts kun je de pauze langer maken. Als je zelf niet in staat bent in de beginperiode zo vaak een fles te geven, probeer dan iemand te zoeken, die dat voor je kan doen of leer het lam aan een lammerbar drinken.

Geitjes vanaf ongeveer 4-5 weken geef je de benodigde hoeveelheid melk per dag (staat op verpakking) verdeeld over minimaal 3 x, liever vaker.

Niet te vroeg stoppen met flesvoeding. Ook al eten ze vast voer, dan kunnen ze nog niet altijd alle benodigde voedingstoffen eruit opnemen. Dit kunnen ze eigenlijk pas vanaf ongeveer 8 weken, dus nooit voor die tijd met flesvoeding stoppen!

Zelf fles ik als ik een flessenlam heb altijd tot 9-10 weken, daarna bouw ik af in 1-2 weken. Hangt ook af van de conditie van het lam.

Nu zal het lammetje het misschien nog redden met maar 3 voedingen per dag, maar het zal al spoedig voedigstekorten gaan vertonen vrees ik.

Probeer voor dit probleem wel een oplossing te zoeken, want op deze manier komt het diertje echt veel te kort.

Succes met de lammetjes en als je nog vragen hebt, mag je me gerust mailen.

• popke

Die drie voedingen per dag moeten geen probleem zijn. Helemaal niet als je bokje het tot nu toe gered heeft. Wij fokken zelf alle geitjes op (ca 130 per jaar) met drie voedingen per dag en die blijven (als ze niet ziek worden) gewoon in leven en groeien hard. Wij voeren ze drie keer daags, na een week of vier gaan we over op twee keer daags. Ik weet niets van de hoeveelheden per keer/dag bij een dwerggeitje, maar je kunt de hoeveelheid melk langzaam opvoeren naarmate het geitje groter wordt. Begin na ca 2-3 weken met het verstrekken van lammerenbrok in een bakje, al eerder met hooi en water.

Succes.

• patsy

Bedankt iedereen voor jullie reactie's ,maar helaas is hij vannacht gestorven ,hij lag vredig in het stro onder de lamp alsof hij lag te slapen.

• ine

Jammer,

sterkte ermee!

ine

• Alies

Jammer voor jou, je doet toch je best en dan afscheid nemen is niet leuk.

Maar houd het vredige plaatje maar ingedachten…

Hoe is het nu met de moedergeit gaat het daar nu al beter mee? en het overgebleven bokje? doet die het wel goed?

Hoop dat je het nog even laat weten.

Groetjes.

• patsy

dank je ,met de moeder gaat het prima ondertussen en het overgebleven bokje is kerngezond.

Moedergeit heeft de nodige antibiotica gehad en is er nu bovenop !

• Marissa

Hallo,ik heb deze informatie nodig voor Donderdag dus als dat kan..graag

Ik wil graag weten hoe lammetjes spelen en leren.

Want ik heb een Spreekbeurt en die gaat over Leren en Spelen van dieren

En het moet over een Lammetje gaan

Dus..kan u informatie geven over hoe ze leren en spelen?

En Alstublieft voor Donderdag?!

Groetjes, Marissa.

• ine-kar

Voor welke donderdag?

Als je 7 mei bedoelde, was je wel rijkelijk laat met je vraag.

Ik was een paar dagen afwezig, dus…..

Geef verder duidelijk aan, wat je precies weten wilt.

ine