Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bokkend dwerggeitje

• petra

Hallo,

Sind vier weken hebben we drie dwerggeitjes. Twee zusjes en 1 geitje uit een andere kudde die duidelijk de baas is.Zij is aaibaar, kan haar borstelen en optillen zonder probleem. De laatste heeft het duidelijk gemunt op een van de twee zusjes. Om de band wat te bevorderen ga ik 's avonds nog een half uurtje de stal in en voer ze handmatig nog wat broccoli of wortel o.i.d.

De leider bokt dat ene zusje continu weg en niet op een lichtzinnige manier.

Ik geeft de twee zusjes eerst iets en dan de leider.

Mag ik de leider als zij bokt naar het zusje corrigerend bokken ? Heeft dat zin?

En dat zusje die continu het onderspit moet delven gaat mij ook af en toe bokken als ik haar handmatig wat geef. Terugbokken met de hand?

Wie heeft advies voor mij!

• ine

petra,

In elke kudde, groot of klein, bestaat een rangorde. 1 geit is duidelijk de baas, daaronder bestaan dan verschillende niveau's. Wij vinden het vaak zielig van de geitjes, die onder aan de lijn zitten, maar zo hoort dit nu eenmaal.

Wat apart bijvoeren is goed, maar het verandert niets aan haar plaats in de kudde.

Haar gedrag naar jou toe, het bokken, is heel verklaarbaar: jij staat voedsel aan haar af, dus ben jij minder in de rangorde dan haar. Daarom bokt ze naar jou!

“ Beloon” hun gedrag dus niet met het geven van lekkere hapjes. Voor een geit betekent dit, dat je onder hen staat. Ga ook niet terug bokken! Je zult je plaats in de kudde iedere keer weer moeten verdedigen, want je bent er niet constant aanwezig.

Zorg, dat ze alle drie voldoende kunnen eten en bemoei je er niet te veel mee. Dit hoort bij dieren, die in een kudde leven.

• henri

hoi

wij hebben er ook drie en hetzelfde probleem

tenminste dat dachten we in het begin

wij geven nu voedsel op twee plaatsen en soms lopen ze dan wat heen en weer maar ieder krijgt voldoende eten zo en dat gaat heel goed

net wat ze hier al schreven er is gewoon een hooggeplaatste maar dat is geen probleem

gaat bij ons al heel veel beter

groeten