Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geiten hebben hele dikke buiken

  • Iris

    De volgende vraag aan jullie, wij hebben 3 dwerggeiten, ze zijn 3 jaar oud en goed gezond.

    Elke dag krijgen ze een beetje brokjes, en wat hooi, verder kunnen ze gras eten, en nu het kouder wordt en in het gras niet veel meer zit, krijgen ze wat meer hooi.

    Nu hebben onze geiten heel dikke buiken, vooral de leider van het stel heeft een hele dikke buik.

    Ik heb de brokjes geminderd, eigenlijk al de hele zomer, maar het beest loopt gewoon raar, volgens mij komt het gewoon van die buik.

    De dierenarts komt regelmatig om te enten, de hoeven worden bekapt, eigenlijk komen ze niets te kort, maar wat kan ik hier zelf aan doen?

    Veel mensen geven onbeperkt hooi in de winter, en dat moet toch ook geen kwaad kunnen.

  • ine

    Als de geiten nu niet veel gras eten, dan hebben ze in ieder geval geen zogenaamde “grasbuik”. Dit is een dikke buik van het vele gras. Hooi kan geen kwaad, maar misschien zijn ze alles bij elkaar genomen gewoon te dik na de zomer met de volle wei.

    Beetje op rantsoen zetten is dus wellicht een optie, zolang ze maar alle benodigde stoffen binnen krijgen.

    Geef niet te veel zetmeelhoudende producten zoals oud brood.

    Verder kan een buik ook dik zijn van wormbesmetting! Misschien eens extra ontwormen?!

    ine

  • Iris

    Hallo Ine,

    De geiten zijn voor 2 weken terug nog ontwormd, zijn met ivomec gespoten.

    Regelmatig komt er een dierenarts (vrienden van ons) bij ons, en kijkt ook regelmatig naar de geiten.

    Zelf vind ik dat ze niet veel voer krijgen, maar van hooi kunnen ze toch niet zo dik worden?

    Oud brood krijgen ze amper ooit, hoohuit 1x per week maar daar geven ze ook niet veel om, lusten het nauwelijks.

    Bedankt in ieder geval voor je reactie, en ik wacht nog maar even af.

  • HG

    Hallo,

    Als je ze niet hebt laten dekken dan zou ik ze geen brokken geven. Hooi en gras moet dan voldoende zijn, zeker als ze al aan de dikke kant zijn. Je kunt ze als alternatief wel mais bijvoeren.

  • Jan

    Het kan ook aan het type dwerggeit liggen. De van oorsprong west-afrikaanse dwerggeit heeft korte poten, gedrongen romp en een dikke buik.

    Die dikke buik in dit geval is dus normaal.

    Verder bestaat er van oorsprong ook nog de oost-afrikaanse geit. De dier maakt een slanke en elegante indruk met lange poten en zonder dikke buik.

    In de loop der tijd zullen de meeste dwerggeiten hier van beide typen ook wel met elkaar gekruist zijn.

  • Iris

    Jan, bedankt voor je berichtje, maar het gekke is dat het vooral deze zomer / najaar is begonnen, voorheen hebben ze nooit problemen gehad en waren ze gewoon gebouwd, ze zagen er goed uit, zonder die opvallende buik.

    De geiten zijn nu 3.5 jaar oud, diegene die het dikste is, is ook de leider van de drie geitjes.

    Ik voer ze nu een heel klein beetje brokjes en onbeperkt hooi.

    Ik geef geen brood of ander bijvoer.Jan schreef:

  • miek

    Als de dierenarts zo regelmatig komt, weet die het toch wel??????

  • jonathan kikkers

    sukkels er staat sdteeds de zelfde titel leijers

  • Heidi

    Ik had 5 dwerggeiten waarvan er ondertussen 2 dezelfde dood gestorven zijn (ééntje 2 jaar geleden op leeftijd van 2 jaar, de andere nu zondag op 4 jaar):

    Symptomen:

    - uitgestoten uit groep

    - sloom

    - minder tot bijna niets meer eten

    - dikke opgezwollen buik

    - opgezwollen kaken

    Dierenarts paar keer laten langskomen: na onderzoek vastgesteld dat darmen stil lagen. Spuit met antibiotica en cortisonen… 2 dagen semi-beterschap om nadien weer te hervallen. In the end: vermagering, nauwelijks kunnen recht blijven, duidelijk heel veel buikpijn… Dierenarts wist geen andere oplossing meer dan ze te laten inslapen. Beestjes waren 10-14 dagen na eerste symptomen dood. Bij dit tweede geitje had ik zo al een voorgevoel omdat die al langer steeds meer op een tonnetje op pootjes begon te lijken… maar de dierenarts beweerde dat er niks van aan was, dat het dier gezond was.

    Heb in het tweede geval ook nog een tweede dierenarts laten komen (second opinion), maar hij wist evenmin van welk hout pijlen maken…

    Heel raar dat het ziektebeeld 2 x identiek was. Zou het iets besmettelijk zijn? Indien ja, waarom is er dan 2 jaar tussen geweest…

    Dus als hier iemand weet waaraan bovenstaande kan liggen en hoe dit kan voorkomen/genezen worden kan ik bij de volgende misschien sneller ingrijpen.

  • sandra

    Ik heb eigenlijk me hele leven al geitjes en die worden oud en gaan dood. 16 jaar, 14 jaar en 18 jaar.

    Nu woon ik al een paar jaar samen en bevindt me op ander grond gebied van veen naar harde klei.

    Val soms van de eene naar de andere verbaasing.

    Gisteren komt opeens een geitje aan lopen met een onwijs dikke buik mocht er aan zitten en het lijkt wel gas wat erin zit!

    Vandaag wilde ze geen voer een ligt een beetje in de zon.

    Nu heb ik dus gekeken wat alle antwoorden zijn maar toch vindt ik het raar dat het zo opeens kan!

    Als ik een oplossing gevonden heb dan laat ik jullie dat weten.

    Sandra