Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

geit met bloedneus

• cappelstud

Ik heb een 10-jarige Saanen geit die elke dag wordt gemolken. Zij ziet er schitterend uit, mag regeglmatig overal vrij rond lopen en is een echte bemoeial.

Vandaag liep ik door de stallen en zag plotseling bij de geit dat er overal bloed lag. Toen ik beter ging kijken constateerde ik dat zij aan het linkse neusgat een bloedneus had. Heb dan geprobeerd dat te stoppen, maar heb dan naar de dierenarts gebeld die ook niet wist wat er kon zijn en hij raadde mij aan om koude compressen te leggen op haar bloedneus. Dat hebben wij dan gedaan gedurende een lange tijd, maar elke keer dat de geit tegenspartelde begon het opnieuw. Na een poos kwamen en bloedklonters en slierten uit haar neus. Wij bleven echter compressen leggen en toen het enigszins beterde hebben wij haar met rust gelaten zodat zij niet meer tegenwrong en dus ook geen extra inspanning ging doen. Alles is nu in orde, maar geen dierenarts of fokker die mij tot hiertoe kan vertellen wat dit is geweest. Is er iemand die hiermede al ervaring heeft gehad en mij kan vertellen wat dit was ?

• ine

Kan ze een flinke kopstoot hebben gegeven/gekregen?

• Willem

Al weer een jaar geleden hebben twee bokken van ons elkaar een kopstoot gegeven dat één van de twee bloed uit een neusgat lekte en waarbij één van de twee horens losstond. (het gaat trouwens heel goed met die bok).

Mijn vrouw, kruidengeneeskundige, zou duizendblad door het eten adviseren of, als de geit het toestaat in de neus.

Duizendblad stelpt het bloeden en versterkt de bloedvaten. Het is te koop bij o.a. www.jacob-hooy.com Zoek naar achillea. Ook grote kans bij de lokale drogist (te bestellen) Je koopt het als thee. ( beter is vers, maar je moet weten waar je naar moet kijken) Voor toepassen in de neus even tevoren laten weken.

Mocht je meer willen weten zet een reactie. Ik heb de mail “aangezet” voor de thread.

Willem

• cappelstud

Ondertussen is onze geit opnieuw in topconditie en heeft zij géén bloedneus meer gehad. Het kon inderdaad van het stoten met haar kop zijn, want zij heeft de hebbelijke gewoonte om aandacht te trekken door haar hoofd tegen de box te stoten. Wij hebben toen een uur of meer koude compressen op haar neusgat gelegd en haar zo stil mogelijk gehouden. Zij loopt nu veel vrij rond en heeft dus geen reden meer om met haar hoofd tegen een box te stoten. Zij geeft ook meer melk dan wanneer zij in haar box moet blijven. Enig probleem : onze geit bemoeit zich met alles en speelt het liefst met de kinderen die hier op de stoeterij met hun pony komen rijden. Een van hun leukste spelletjes is tikkertj, de kinderen lopen achter de geit en raken haar aan en dan loopt de geit achter de kinderen met haar kop in aanslag. Als de kinderen er niet zijn, staat zij ze aan de poort op te wachten.

Onze geit is geboren in 1998, heeft bij ons éénmaal 2 lammeren gehad toen zij 3 à 4 jaar was en sedertdien melken wij haar onafgebroken door(wij willen geen lammeren indien mogelijk). De hoeveelheid melk mindert dan wel tijdens de bronstperiode, maar vermeerdert later dan weer.