Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe mijn geit leren om ...

• Lise

Haar aan een riempje mee te laten lopen ?

Ik en mijn vriendin hebben allebij een geitje en ze zijn nu zo'n 9 maanden oud schat ik.

in het begin waren ze heel erg schuw maar door de bix komen ze nu zo naar ons toe rennen .

Maar als we hun willen aaien zijn ze nog wel heel schuw en rennen ze weg , en als we ze aanlijnen raken ze in panier en beginnen te stijgeren.

Heeft er iemand tips?

mvg Lise

• Webmaster geiten

Met heel veel geduld en oefenen. Onze eigen lammeren werden van jongs af aan al gewend om even vast te staan aan een riempje tijdens het voeren. Maar we hebben ook wel eens lammeren aangekocht die heel schuw waren.

Door veel met ze te oefenen en rustige bewegingen maken (niet gelijk het hele erf met ze rond lopen en meetrekken). Een plukje hooi mee of wat gedroogd oud brood als ze dat lekker vinden.

Dit gaat niet van de ene op de andere dag, je zult veel geduld moeten hebben.

Succes!

• Lise

Ja , bedankt .

Maar toch nog een vraagje:

Zoals ik ook al zei , raken de geitjes helemaal in paniek als we ze vast houden met een riem , of zelfs een heel lang stuk touw

Nog tips?

• ine

Als ze zo schuw zijn, zou ik beginnen met een los riempje of stukje touw over hun hals te leggen om het gevoel ervan te leren accepteren. Los erop en zodra ze weglopen weten ze, dat ze ook niet vast zitten en hen dit niet belemmert.

Dit eindeloos eerst heel kort en als het beter gaat steeds wat langer doen.

Dan een los nekriempje omdoen, zonder dat ze ergens aan vast zitten. Zorg er wel voor, dat het riempje strak genoeg zit en ze zich nergens aan op kunnen hangen. Of blijf in de buurt!

Als ze gewend zijn aan een riempje zal het voeren aan een lijn al beter gaan door ze te lokken met een stukje brood.

Ik wens je veel succes en vooral heel veel geduld toe, want dat zal je nodig hebben.

ine

• Lise

Oke heel erg bedankt :)

Ze hebben al vanaf dat we ze kochten een halsbandje om , die zit strak genoeg.

Maar we gaan volgende keer wel een riepje er aan vast klikken en die laten we gewoon los.

dat doen we wel elke keer een keertje , en dan kunnen we ze idd een keer lokken.

Heel erg bedankt nogmaals ;)

Ales mensen nog meer tips hebben hoor ik het graag , maar heb nu ook voldoende info.