Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ruzie tussen de geitjes

• Lonneke

Beste Geitenliefhebbers,'

Wij hebben thuis sinds een half jaar 3 dwerggeitjes. Een moeder, en twee vrouwelijke lammetjes. De lammetjes zijn in maart geboren, en groeien als kool. Het zijn erg leuke beestjes, maar het valt ons op dat één van de lammetjes steeds de pineut is en door moeder en zusje vaak wordt weggejaagd. Bijvoorbeeld bij de voerbak of uit het hok als er vers hooi in ligt. Ik geef het geitje die steeds weggebokt wordt vaak even wat voer uit de hand, zodat het evengoed niks te kort komt. Hun hok en wei is volgens mij groot genoeg, en ze kunnen ook lekker klimmen en klauteren. Daar ligt het denk ik niet aan?

Heeft een van jullie een idee hoe je dat ‘geruzie’ kunt voorkomen? Of hoort het er gewoon bij? Ik vind het een beetje zielig!

Groetjes Lonneke

• ine

Lonneke,

In elke kudde, groot of klein, bestaat een rangorde. 1 geit is duidelijk de baas, daaronder bestaan dan verschillende niveau's. Wij vinden het vaak zielig van de geitjes, die onder aan de lijn zitten, maar zo hoort dit nu eenmaal.

Wat apart bijvoeren is goed, maar het verandert niets aan haar plaats in de kudde.

Het is wel belangrijk, dat ze ook bij slecht weer in haar stal kan. Wij hebben daarom 2 in- uitgangen bij de stal voor de geiten. De “ leider” kan er maar 1 tegelijk bewaken. Verder hebben we in het stalletje verschillende hoekjes gemaakt, zodat dat wat rust geeft en ze elkaar niet steeds “ in de weg” liggen. Maak eventueel, als het oppervlak niet zo groot is, een paar plaatsjes op zo,n 50-60 cm hoogte. Dat gaat prima.

Succes met de geitjes, ine

• Lonneke

Hoi Ine,

Bedankt voor je reactie en je praktische tips! Dat van die verschillende hoekjes lijkt me een goed idee. En omdat het hok niet zo groot is lijkt het me handing om die plaatsjes op 50-60 cm hoogte te doen. Ik zou ook nog een extra hoekje kunnen maken onder het hok, wat op poten staat.

Een extra ingang is ook een goed idee, alleen; gaat het dan niet tochten? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Nogmaals bedankt! Groeten Lonneke

• ine

Onze ingangen zitten niet tegenover elkaar, maar aan een langere wand een eindje uit elkaar.Dus geen tochtprobleem.

De “benedenverdieping” bij jullie ( gedeeltelijk) dichtmaken is misschien geen gek idee.

Wij hebben in het verleden voor we de grotere stal hadden ook een aantal creatieve oplossingen gehad. 1 ervan was van watervaste houten platen een kruis vormen, door ze beiden tot halverwege een stuk in te zagen en in elkaar te schuiven en vast te zetten met hoekijzers. Dan op elke plaat een dwarsstukje bevestigd en een plaat wat overstekend rondom als dakje erop. Zou je het geheel van bovenaf zonder dakje zien, dan heeft het de vorm van een hakenkruis (bah). Maar zo kan er altijd uit de wind/regen worden gelegen.

Dat zou je ook onder je hok kunnen doen, dak heb je al dan.

succes maar weer.

ine