Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vraagjes angorageiten en voeding

• mireia

Hallo,

Ik zit eraan te denken om 2 angorageitjes te nemen maar ik zou graag willen weten hoe vaak ze gevoerd moeten worden. Kan ik, als ik voldoende eten en drinken achter laat, ze een weekendje alleen laten? Als ik een combinatie zou willen van angorageitjes en merino schaapjes, kan ik dan het beste ze tegelijk nemen (net als met bijvoorbeeld katten en honden) of kunnen ze makkelijk samen geplaatst worden in een ruime wei?

En misschien een vreemde vraag, maar wat doen jullie met de mest en gebruikte hooi? (jaja, ik ben een stadsmeisje die momenteel een huis zoekt op het platteland:0…) Dat verteert toch niet heel makkelijk? En gaat niet de hele tuin stinken naar de plas en uitwerpselen?

groetjes,

mireia

• ine

Zowel angorageiten als schapen kunnen wel een paar dagen zonder brokjes extra, maar ze moeten wel beschikken over hooi, gras en water.

Verder een “stal”, waarin ze minstens droog en tochtvrij kunnen verblijven. Dit vooral voor de geiten.

Bedenk verder, dat de schapen en geiten regelmatig moet worden gecontroleerd op parasieten, ze moeten worden ontwormd en bekapt. Inenten tegen blauwtong hoort er nu ook bij. Registratie en oormerken!

Verder moeten de schapen 1x en de angora's 2x per jaar worden geschoren.

Mest en gebruikt stro (hooi eten ze op) kun je mogelijk bij iemand op het land uitstrooien na de oogst. Je moet dan wel een mestvaalt hebben om het zolang op te slaan.

Zolang je geen bokken hebt, valt het stinken wel mee. Overigens ruiken angorabokken nauwelijks. Realiseer je wel, dat angorabokken erg dominant kunnen worden, dus kies beter voor geitjes. Dat neemt echter niet weg, dat schapen en geiten hun eigen lucht meedragen en je dat met warmer weer wel ruikt.Overigens hoeft dat zeker niet vervelend te zijn met maar een paar dieren.

Kortom, dieren houden in het algemeen en ook deze dus, vraagt een goede overweging van wat nodig is, van de kosten en of je de verzorging ook kunt en wilt bieden.

Succes met de overwegingen en het vinden van een plattelandswoning.

• mireia

Hallo Ine,

Ik zie dat je al op heel veel vragen had beantwoord…dus die had ik allemaal al gelezen. Bedankt voor de aanvullende informatie!

Heb je zelf een angorageiten boerderij of begreep ik dat verkeerd uit andere postings?

Hoeveel kost een angora geitje als ik voor een jonkie kies, en wat als ik voor eentje kies van 2-4 jaar oud? Ik zag op marktplaats een geitje en een bokje 9broer en zusje) vrij jong nog voor samen €150. Is dat een redelijke prijs (ik vraag dit puur ter orientatie…ik koop ze niet hoor :)….)

Heb je bij een geitje (net als bij honden en katten die wij al hebben) een jaarlijkse inenting waarmee ze in principe gezond zouden moeten zijn? Kun je een indicatie geven van wat je gemiddeld per jaar/maand per geit kwijt bent voor voer/hooi en dierenartskosten?

Ik geloof dat ik las dat je in zeeland woont, dus helaas iets te ver weg voor mij (ik woon in groningen) anders had ik vast ibj jou wel een paar geitjes kunnen bekijken tzt….

Groetjes,

Mireia

• regenboogschaap

En trouwens…ik vraag zoveel want ik wil niet dat ik niet 100% zeker ben van mijn beslissing en niet snel na minj beslissing er spijt van krijgen….

Heb je misschien zelf ook een webpagina met heeeeel veel informatie zodat ik nog meer te weten kom?

groetjes,

Mireiamireia schreef:

>

> Hallo Ine,

>

> Ik zie dat je al op heel veel vragen had beantwoord…dus die

> had ik allemaal al gelezen. Bedankt voor de aanvullende

> informatie!

>

> Heb je zelf een angorageiten boerderij of begreep ik dat

> verkeerd uit andere postings?

>

> Hoeveel kost een angora geitje als ik voor een jonkie kies,

> en wat als ik voor eentje kies van 2-4 jaar oud? Ik zag op

> marktplaats een geitje en een bokje 9broer en zusje) vrij

> jong nog voor samen €150. Is dat een redelijke prijs (ik

> vraag dit puur ter orientatie…ik koop ze niet hoor :)….)

>

> Heb je bij een geitje (net als bij honden en katten die wij

> al hebben) een jaarlijkse inenting waarmee ze in principe

> gezond zouden moeten zijn? Kun je een indicatie geven van wat

> je gemiddeld per jaar/maand per geit kwijt bent voor

> voer/hooi en dierenartskosten?

>

> Ik geloof dat ik las dat je in zeeland woont, dus helaas iets

> te ver weg voor mij (ik woon in groningen) anders had ik vast

> ibj jou wel een paar geitjes kunnen bekijken tzt….

>

> Groetjes,

> Mireia

• ine

Mireia,

Ik heb geen angoraboerderij. Wij hebben al langer dwerggeitjes en sinds enkele jaren angora's erbij. De angora's zijn gekomen door mijn passie voor wol. Ik spin en verwerk wol. Angora's leveren mohair, dus dat is heel mooi om zelf te hebben als je graag met “ woldingen ” experimenteert.

Een angora heeft voor mij dus mooie lokken, maar voor jou zijn de eisen wellicht anders. Daarom is het moeilijk om te zeggen of de prijs voor deze 2 samen reeel is. Als jij het leuke geiten vindt, geen hoge eisen aan de wol stelt en er niet op hoog niveau mee wilt fokken kun je toch heel leuke angora's hebben, die mogelijk aan wat lagere eisen voldoen en niet duur hoeven te zijn. Angora's zijn vrij rustig.

Ook de kostenpost is een lastige. Welk voer geef je naast hooi en gras? Hoe kom je aan je hooi? Hoe vaak ontworm je en waarmee? Heb je vaak een dierenarts nodig of niet?

Bij ons komt de dierenarts alleen voor de blauwtong-enting.

De rest, ontwormen en eventueel andere medicatie zo nodig, doen we zelf. Overigens hebben we met de angora's nog geen ziekteproblemen gekend. Dus ontwormen en bekappen is alles voor ons.

Kortom, zomaar even een plaatje schieten is er niet bij.

ik woon idd in West Zeeuws - Vlaanderen, dus precies aan de andere kant van ons landje dan jij.

gr. ine