Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

herkenning tussen geiten

• Sanne

Hallo,

Ik heb een vraag. Hoewel de jongen van onze dwerggeit al ca. 8 maanden zijn, is ze nog steeds heel beschermend en is het echt een drie-eenheid. Ze is ook heel territoriaal.

Dit betekent ook dat ze andere dieren blijft wegjagen, van zichzelf en haar jongen.

Ik vroeg me af of het misschien een oplossing zou zijn om haar even uit logeren te sturen, zodat die band minder sterk is als ze terugkomt en ze misschien minder territoriaal wordt.

Zou dit helpen? En hoe lang duurt het voordat zo'n ‘moeder-kindrelatie’ een geit-geitrelatie wordt? Of gebeurt dat niet?

Groetjes Sanne

• ine

Een aantal jaren geleden verhuisden 2 lammeren naar een collega van mij.

Ruim 3 maanden later hadden ze bij haar door steeds uit te breken niet alleen haar eigen, maar vooral de mooi aangelegde en o.a. met diverse rozensoorten ingeplante tuin van de buren vernield.

Grote problemen en geitjes dus maar terug genomen.

Ze stappen onze wei binnen, staan wat in de lucht te ruiken, gaan naar hun moeder toe en proberen gelijk te drinken. Aangezien moeder nog 1 jong erbij lopen had was ook dat geen probleem. En geen enkele keer meer uitgebroken!

Dit is mijn ervaring, maar of dit gangbaar is? Geen idee.

Volgens mij wordt het pas echt weer een geit-geit relatie als de moeder weer heeft geworpen. Dan is het grut van het jaar daarvoor minder geliefd ineens. Het echt beschermende wordt wel minder op den duur.

• Sanne

Hoi,

Dank je wel voor je antwoord! Goed om te weten dat het in ieder geval geen garanties biedt. Misschien dat we het maar gewoon proberen. Het kan zijn dat ze toch rustiger is als het even niet meer ‘haar wei’ geweest is. Het is wel niet zo leuk voor haar als ze even weg moet, maar voor ons allemaal wordt het misschien iets gezelliger.

Het proberen waard, denk ik.

In ieder geval bedankt!

Groetjes Sanne

• ine

Inderdaad het proberen waard.

Een aanvullende optie zou kunnen zijn om een geit erbij te nemen, die duidelijk boven haar in rangorde staat, maar dat moet je uit proberen. En misschien is nog een geit erbij ook geen optie.