Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dikke buik

• lizet

hallo,

sinds 3 weken heb ik een moedergeit en een klein geitje in ons weitje lopen.

Nu is me opgevallen dat, met name de kleine, een dikke buik heeft.

Ook de moedergeit heeft een dikkere buik dan normaal.

Sommige zeggen dat dit kan komen door teveel gras? Mijn vriend heeft laatst het gras gemaaid en dat verse gras bij de geitjes in de wei gegooid, ook hebben ze een weitje van 5 bij 5 (ongeveer) en een stalletje en daar voer ik ze hooi en elke dag een halve mok brokjes.

De ontlasting is normaal, maar de buik voelt wel bij beiden gespannen aan.

Een suggestie was al om de geiten een week binnen te laten.

als het beter is dan doe ik dat maar ik dacht misschien heeft er iemand nog een idee?

gr lizet en bvd

• ine

Lizet,

een dikkere buik kan inderdaad door het gras komen. Zeker als ze dat niet gewend waren. Verder geef je ze hooi bij, dus dat is prima. Geef dat als het kan voordat ze de wei ingaan. Als ze altijd hooi kunnen nemen maakt het niet zoveel uit.

Zijn ze wel ontwormd? Ook van wormbesmetting kan de buik opzetten!

succes, ine

• Mirjam

ik weet niet beter dan dat vers gemaaid gras nooit goed is voor geiten, want dit hoeven ze haast niet te kauwen en slikken ze zo door waardoor ze slokdarm verstopping kunnen krijgen.

Kan haast niet anders dan dat ze hier ook een dikke, verstopte buik kunnen krijgen.

• ine

onze geiten eten versgemaaid gras niet eens!

Lang plukgras wel, maar gemaaid, dat willen ze niet.

Overigens, als ze grazen kauwen ze ook niet, dat doen ze later. Alleen zijn de plukken, die ze binnen krijgen inderdaad kleiner.

Maar ook gemaaid gras zal later herkauwd worden.

Nou is het wel zo, dat geiten van gras altijd rondere buiken krijgen, door de stoffen, die erin zitten. “grasbuiken” noemen we dat. Daarom ook altijd hooi (= ruwvoer) bijgeven voor een betere penswerking.