Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kan onthoornen na 4 maanden nog?

• astrid

Wij krijgen 2 Nubische bokken van 4 maanden en over 3 maanden een jong ezeltje.

Nu zijn de bokjes niet onthoornd,maar vind dit wel veiliger voor het ezeltje.

Ik weet dat ze dat doen als ze nog heel klein zijn,en de hoorntjes nog niet aangegroeid zijn.

Maar kan dat ook nog als ze al gegroeid zijn?

Of is dit een pijnlijke ingreep?

Ze zijn inmiddels gecastereerd.

Wie kan mij hier iets over vertellen.

groetjes

• popke

Nee!!!!!

Op die leeftijd zijn de hoorntjes allang met de schedel vergroeid. Als je gaat onthoornen, brand je ook een gat in de schedel, ook na 6 weken al (zelf gezien, gelukkig kwam het wel goed met de geit). Bovendien is bokken onthoornen nog veel moeilijker dan geiten onthoornen, de horens zijn veel dikker.

Wat je eventueel kunt doen, is ze een stuk afzagen of afbinden. Maar als de bokken gecastreerd zijn, zullen de horens sowieso niet zo heel groot worden.

En over de ezel zou ik niet zo in zitten, als ze elkaar eenmaal kennen, vechten ze niet (en wat dacht je overigens van de hoeven van de ezel??)

Veel plezier met je beesten.

• astrid

Hallo

Ja ,van dat branden wist ik wel dat dat niet kon,maar dacht dat er misschien nog een andere manier was.

Hun zusjes zijn wel gelijk onthoornd,maar ze gingen er denk ik vanuit dat ze naar de slacht zouden gaan.

We hebben hiervoor ook 2 nubische bokken gehad,en die konden naar vreemde mensen behoorlijk narrig doen,maar die waren onthoornd.

Ze zijn op dit moment nog maar 6 weken,en staan nog op een kinderboerderij.

Maar ze mogen daar pas weg begin sept.

Dus als er nog iets aan gedaan kan worden wil ik dat natuurlijk zo snel mogelijk.

De horentjes zijn nu nog maar 3 cm.

groetjes

• popke

Ik ken iemand die bij zijn geiten een rubber ring (zo'n castratiering) om de horens heeft gedaan, dan vallen ze er na een tijdje ook af. Volgens die man werkte het goed maar ik heb zelf het resultaat niet gezien. Het lijkt me eerlijk gezegd beter dan afzagen bij de kop. Je kunt ze natuurlijk wel kort (en stomp) houden op ca 10 cm.

• astrid

Ik ga wel even kontact opnemen met de kinderboerderij.

Geweldige kinderboerderij trouwens,in gouda.

Ik vind het ook allemaal verschrikkelijk klinken hoor.

Ik neem al bokken omdat ik het zo erg vinden dat de meeste naar de slacht gaan.

Mn eerste 2 bokken heb ik in moeten laten slapen omdat ze CAE ofzoiets(zwoegerziekte bij schapen)

Was echt verschrikkelijk!

Maar ze komen bij ons niet zomaar ergens in een wei te staan.

Ik neem ze overal mee naar toe,met de honden.

Ze zijn echt een deel van ons gezin,en al is het spelend, als ze je voor de grap even een kopstoot geven,moet ik er niet aan denken dat er hoorns aan zitten,hihi.

Maar bedankt voor de tips.

Ik ga er even goed over nadenken

groetjes

• astrid

Ik ga er zelf maar iets over vertellen

Het kan nog wel daarna.

Alleen pas met ongeveer een jaar,als de hoorns helemaal uitgegroeid zijn.

Dan onder een narcose,en worden ze afgezaagd.

Ik ga dit dan niet meer doen,denk ik.

Groetjes en bedankt

• marieke

ik heb ook geiten met grote hoorns bij de ezel lopen, en dat heeft nog nooit een enkel probleem gegeven, ze zijn de dikste vrienden, de ezel is niet bij de geiten weg te slaan, misschien kun je het even aankijken, en de ezel heeft heel gauw in de gaten dat hij uit de buurt moet blijven van de hoorns. Veel succes

• Alies

Hoi Astrid

Die castratrie ring werkt goed, als de ongeveer een inch (2.5/3 cm zijn) vijl je een rand/richeltje in de groeiring.

Vervolgens plaats je zo'n castratiering en de hoorn zal er met een week of 2 afvallen.

Ze hebben er wel wat last van, je zult ze bv zien schuren langs de muur, maar het is meer vervelend dan pijnlijk.

Wij castreren trouwens ook zo, met de ring..

Ik woon niet in Nederland en die tang plus een zakje met 100 ringen is zo over de toonbank te koop.

Geen idee hoe bekend ze in Nederland zijn….totale kosten tang en ringen rond de 17 dollar is rond de 10 euro.

Daar kunnen heel wat hoorntjes of castraties (ook bij katten) mee gedaan worden.

• anwita

Het onthoornen van geiten wordt beschouwd als een ingreep volgens het Ingrepenbesluit. Volgens de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (GWWD) is onthoornen enkel toegestaan bij melkgeiten.

Naar mijn ervaring is onthoornen ook nergens voor nodig. Je geiten zullen je zelden een kopstoot verkopen als je een vertrouwensband met ze hebt en de dieren regelen oneningheid over het algemeen prima onderling. Helemaal omdat het andere dier een ezel betreft zou ik hier mij geen zorgen over maken.

Op je vraag of de ingreep pijnlijk is kan alleen maar JA geantwoord worden.

Veel succes en plezier van je geiten!

• Chris

Inderdaad is onthoornen van niet-melkgevende geiten bij wet verboden en dus strafbaar. Het is ook nergens voor nodig.