Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

reactie op enting blauwtong

• fred

hallo

bij ons zijn gisteren de geiten voor de tweede keer geent tegen blauwtong

maar vandaag waren de geiten slom en hadden koorst rond 40C en iets hoger zelfs

zijn er al meer mensen die geiten hadden die slecht op de enting reageren

Ik heb gelezen dat er zelf al dode waren

gr fred

• Mirjam

Ik heb al veel verschillende verhalen gehoord over de enting tegen blauw tong. Het probleem is dat men de enting niet genoeg heeft kunnen testen sinds de laatste uitbraak, ze hebben het “snel snel” moeten ontwikkelen dus er is nog niet veel bekend over de bijwerkingen.

Bij veel mensen die ik ken, die geiten of schapen hebben, is het goed gegaan, maar ik heb ook verhalen gehoord van geiten en schapen die echt heel ziek geworden zijn en sommige zijn zelfs overleden.

Of dit aan de enting ligt, of een combinatie van de enting en een virus die de geit al had, is niet bekend.

Onze geiten zijn nog geen 3 maanden oud dus mogen nog niet ge-ent worden maar ik ga me eerst laten inlichten door de vee arts wat verstandig is.

Als het risico dat ze ziek worden groter is dan dat ze blauwtong krijgen, dan laten we ze niet in enten.

Hopelijk gaat het snel weer beter met je geiten

• ine

Bij ons zijn alle geitjes nu 2x geent, ook de lammetjes van 30 april.

De lammetjes waren, vooral na de 1e enting, een paar dagen “ernstig zielig”, beetje gevoelige plekken rond de infjectieplaats. Dus dan sta je heel serieus met je pootje omhoog.

Verder geen problemen of ander gedrag gezien bij de grote geiten.

Ziek waren ze niet, aten goed, normale mest e.d.

• fred

hallo

de koorst was de volgende dag gelukkig weer weg

maar jongen geitjes worden geent als ouder dan 1 maand zijn al hoor

we hebben het gelukkig gehad de 2 jongste geitjes zijn alleen niet geent

en we hebben nog een geit die nu binnen 14 dagen moet bevallen voor het eerst

• Mirjam

de vee arts vertelde ons dat ze niet enten onder de 3 maanden, dus dan houden wij ons daar aan.