Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

moestuinplanten giftig?

• Sanne

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb drie dwerggiten en een moestuin. De geiten kunnen niet in de moestuin komen, dat is het probleem niet.

Uit die moestuin komt soms wel aardig wat blad en ik zou dat graag aan de geitjes voeren, maar ik kan nergens op internet vinden of daarvan iets giftig is voor dwerggeiten. Daarom doe ik het voor de zekerheid maar niet.

Ik ben dus op zoek naar iemand die weet of dingen zoals blad van radijsjes, komkommer, bonen, etc. schadelijk is voor geitjes. (of de vruchten zelf)

Weet iemand dit?

Groetjes Sanne

• Jan

Nachtschade zoals loof van aardappels en tomaten is giftig. Dieren ruiken meestal zelf wel of ze iets niet moeten opeten. Taxus is daar een uitzondering op. Maar wat voor de één giftig is is dat voor de ander weer niet. Zelfs mijn kippen hebben in de gaten dat je de mooie rode bessen van de gelderse roos niet moet eten maar je heb ook een vogelsoort die ze juist wel eten

• popke

Hoi,

Alle soorten kool (oa radijs, boerenkool, spruiten) kun je ze voeren maar niet teveel ineens. Ook selderieblad, bietenblad, erwtenblad en erwten kunnen ze eten. Wortelloof, witlofblad is ook geen probleem. Uienloof, prei ed zijn heel gezond en vinden ze lekker. Bonenblad weet ik niet, de bonen zijn wel heel erg lekker en goed voor ze (melkgeiten krijgen bonen in hun mix omdat ze daar zoveel melk van geven). Ook mais vinden ze lekker. Sla eten ze ook.

Inderdaad, alle nachtschade is giftig (tomaat, aardappel). Rabarberblad is giftig. En ik weet niet zo goed hoe het zit met paprika, komkommer, courgettes en pompoenen enz. ik heb het ze nog nooit durven geven (en je hebt daar toch nooit zoveel van).

Let wel op dat je ze geen rot blad geeft of knollen, wortels of bieten met grond eraan.

Succes.

• Sanne

Hoi,

Dank je wel voor jullie uitgebreide antwoorden! Fijn dat ik nu weet wat ik ze kan geven.

Jullie ook succes met jullie beestjes!

Groetjes Sanne

• Jacob

Even iets over giftige groenten.

Ik weet wel dat rabarberstengels een gif bevatten.

En ook vlierbes.Ook weet ik dat bonen een gif bevatten(rauw niet eten)

Bonen moet je eerst koken.

Maar of dit voor dieren ook zo is weet ik niet.Voor mensen wel.

Groet.

Hub

• ine

Rabarber vinden ze wel lekker, maar daarvan nooit veel geven.

Verder zijn ook giftig tot soms zeer giftig voor hen: Liguster (enkel blaadje kan geen kwaad) , Prunus (zeker de bessen), rhododendron,taxus,buxus en heesters zoals seringen, gouden regen. Planten zoals stinkende gouwe, lupine,vingerhoedskruid en monnikskap, klaprozen, herfststijloos en narcissen.

Ook lathyrus en scherpe boterbloemen, akker- en moeraspaardenstaart en adelaarsvaren. Uiteraard sommige kruiden zoals het beruchte Jakobskruiskruid!!!

Nu zal beslist niet alles van wat genoemd werd even giftig zijn en ook niet bij elkaar groeien, maar afhankelijk van de grondsoort kun je toch wel enkele planten in je omgeving vinden waarschijnlijk. Kijk dus eens goed rond en haal ze weg waar nodig.

Wel mogen ze wilg, eik en fruitbomenhout (mits onbespoten). Onbespoten geldt ook voor moestuinproducten uiteraard.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

ine

• ine

Ik vond dit stukje net, is een deel van een groter artikel. Wellicht zit er nog goede informatie bij.

1. Afval uit de groententuin :

In principe met uitzondering van de nachtschadigen (aardappel,tomaat,..) kan praktisch alles worden gegeven. Vooral loof van allerhande groenten kan dienstig zijn.

Wortelen, de bonen - en erwtenplanten , bladeren van artisjokken, het loof van wortelen, diverse kolen (fijngehakt ,gedroogd en gemengd met bijvoorbeeld graan) (ben hier zelf geen voorstaander van) ,prei ?, look?, ui ?

Enkel het loof van rapen en bieten zou slecht zijn. De wortelen worden in een bundel opgehangen aan de ruif gevoederd. De rest kan gedroogd in de ruif worden verstrekt.

2. Takken van bomen :

Bijna alle takken van fruitbomen : appelen en peren zijn excellent. De gevallen vruchten zijn een echt feest. Gereinigd en in fijne stukjes gesneden (met de bietenmolen ) en zo gedroogd gemengd met graan zouden ze een feest zijn.

Vermijd rotte of overrijpe vruchten.

Zie dat uw fruitbomen goed beschermd zijn . Doordat geiten slechts één rij tanden hebben kunnen ze een appel in zijn geheel inslikken en erin stikken.

NOOIT !! Takken of vruchten van notenbomen, perzikbomen, pruimenbomen, kerselaars geven. Giftig !!

De twijgen van frambozen , aalbessen, zwarte bessen en braambessen mogen worden gegeven.

Wilgen, populieren en berken.

De werking van deze twijgen zou wormafdrijvend zijn . (Van wilgen was me dat wel bekend). Met veel smaak zullen de geiten de zilveren bladeren en de schors van deze soorten appreciëren. De wilg en de populier komt op beide halfronden van de aardbol voor. Vooral in vochtige gebieden . Zoals de natuur vaak doet heeft ze de weldoener naast de boosdoener (vochtige weiden) geplaatst. Zoals een moeras, koorts kan veroorzaken zal men aan de boorden hiervan de plataan , wilg en populier aantreffen.

In hun bast en bladeren treft men stoffen aan die de mens reeds veel diensten hebben bewezen. De dieren door hun instinct gedreven hebben dit reeds lang voor de mens ontdekt.

Diversen : In ‘de midi’ , grazen de geiten in het struikgewas . Ze krijgen er ook onder andere takken van de moerbeiboom . Alle afval van hagen te snoeien wordt hen daar toegediend . (Hier opgepast ! geen liguster, berberis,taxus…) . Heide wordt er weinig gegeven via begrazing . Het wordt er wel geoogst en als goedkoop stalstro gebruikt.

Gaspeldoorn en brem . Deze vlinderbloemige vaste planten bloeien in juni .

Geiten zijn er verzot op . Men treft brem veelvuldig aan langs de kant van de weg.

Laat geiten er niet ongehinderd in grazen. Deze plant stimuleert immers het hart en kan een hartaanval , of verhoogde bloeddruk tot gevolg hebben.

Gebruik dit kruid daarom met mondjesmaat en eerder als medicijn om een verzwakking te boven te komen. Mondjesmaat kunnen gedroogde (zonder bloemen) takken als medicijn gedurende het seizoen verstrekt worden.

De bladeren van olijfbomen zijn heel gezond. De schors is bitter en opstoppend volgens Candolle . Ze bevat zelfs een uitstekend surrogaat voor kina.

De schors van de es (van dezelfde familie als de olijf ) bevat een stof die purgerende eigenschappen heeft. De bladeren zijn koortswerend.

'lilas' (jasmijn?) die dikwijls in een ongezonde omgeving groeit werd door de boeren gebruikt tegen koortsaanvallen die hun kudden konden decimeren.

Geiten zullen de essen volledig ontschorsen . Geef ze er niet te veel van het is een purgatief.

Ook liguster !! wordt hier aangeprezen. Zij het in kleine hoeveelheden gemengd met ander groen . Het zou heel actief zijn als wondmiddel . Het wordt eveneens als antidiareemiddel gebruikt. Let op geef nooit twijgen met vruchten (zwarte bessen) aan.

• Sanne

Hartstikke bedankt voor de informatie! Met alle reacties bij elkaar heb ik zo wel een goed overzicht!

Groetjes Sanne

• chris

kan iemand mij zeggen of er giftige pompoenen zijn en hoe ik ze herken

bedankt en groetjes xxx