Hallo,
Ik lees hier al een tijdje, haal hier veel informatie vandaar, daarvoor mijn dank.
Nu mijn vraag; op mijn werk is een kinderboerderij en bij hun hebben we een moedergeit (8 jaar) en haar kids (geitje en bokje van goed vier weken) gekocht.
Omdat we ze alle 3 nemen hoeven ze niet tot half juli daar te blijven, maar zouden ze afgelopen zondag bij ons komen.
Zaterdag belde mijn collega (van de kinderboerderij) me op om te zeggen dat Irma (moeder geit) ziek is. Ze eet geen brokken (wel hooi en brood), ze poept en plast wel ( ziet er ook goed uit) maar ze is heel kortademig.
De vee arts is er zaterdag bij geweest en hij heeft naar haar longen geluisterd, deze klinken schoon maar toch vermoeden ze misschien een longontsteking.
Ze vragen zich alleen af hoe ze hier aan komt, want ze is amper buiten geweest. Ze heeft 5 maanden op stal gestaan (tijdens haar zwangerschap) en is vorige week dinsdag pas voor het eerst weer naar buiten gegegaan samen met haar kids. Toen was het prachtig weer (geen nattigheid of kou), dus daar kan het niet aan liggen.
Irma heeft medicatie gekregen en hiermee moest het zienderogen opknappen. Vandaag belde ik mijn collega en hij zei me dat ze niet vooruit gaat, brokken eten doet ze nog steeds niet, brood en hooi wel, drinken doet ze ook wel.
Ze is nog steeds erg kortademig en kan amper wat ondernemen.
Hij had gehoopt dat het na 3 dagen medicatie wel voortuitgang te zien moest zijn, maar helaas.
Als ze morgen nog geen zichtbaar vooruitgang heeft geboekt, belt hij de veearts weer zodat hij langs komt om te kijken.
Heeft iemand hier ervaring mee? waardoor kan een geit zo kortademig worden terwijl de longen wel schoon klinken?
Hoop dat iemand een antwoord heeft
groetjes
Mirjam