Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

rare geit

• Clarisse Bakkum

Wij hebben sinds een week of drie een derde geit erbij. Iemand vroeg of we een witte melkgeit wilden hebben, want de eigenaar wilde hem niet meer. Het leek ons wel leuk, dus vooruit met de. Echter zijn we nu iets minder blij.

Ten eerste zegt de eigenaar (via, via) dat deze geit nooit jongen heeft gehad maar wel het hele jaar door melk geeft, perioden meer en minder. Hij arriveerde echter al met een iets ontstoken uier aan één kant, het gaat iets beter maar in begin komt er aan die kant altijd eerst een klontje, en hij geeft minder goed aan die kant. Hij geeft ongeveer een halve liter totaal over twee keer melken.

We durfen de melk niet te drinken, mede ook dat de geit mager is, blaasjes op zijn tong heeft, maar wat helemaal vreemd is, is dat als je bij hem komt zijn haar overeind gaat staan, hij vervolgens begint te “gnorken” en heel raar met zijn tong je overal wilt betasten. Ik ben persoonlijk een beetje bang voor hem, het is met recht een rare geit. Hij heeft ook een soort van enorm eeltachtig aanhangsel onder zijn hals, die telkens weer opengaat en een beetje bloed. Kortom, één en al gekkigheid met dit beest.

Weet iemand of er inderdaad sprake kan zijn van een geit die melk geeft zonder drachtig te zijn geweest. Is er zoiets als een ras dat altijd melk geeft, zoals deze man beweert?

Ten tweede, weet iemand iets over dit gnork, haarovereind, likgedrag?

Kent iemand deze eeltkwab onder aan de hals?

Ik dank jullie bij voorbaat voor enig antwoord,

groet,

Clarisse Bakkum

• ine

Clarisse,

Een melkgevende geit zonder ooit drachtig te zijn geweest lijkt me een zeer fantasievol verhaal. Als je na de worp gewoon blijft melken kan een geit wel lang melk blijven geven.

Als ik jouw verhaal zo lees, is de geit niet in goede konditie. Ik zou er eerst een dierenarts maar eens naar laten kijken.

Haar gedrag kan zeker met de nieuwe omgeving te maken hebben. Mogelijk is ze ook rits!?

In ieder geval succes met haar. Laat je nog eens weten hoe het gaat?

ine

• popke

????????????? Vreemd beest.

Het kan wel, melk geven zonder drachtig te zijn. Wij hebben zelfs een bok die melk geeft. Die melken we dus niet maar het is steeds heel spannend omdat hij mastitis kan krijgen.

Inderdaad, wat Ine zegt, laat die geit door de dierenarts onderzoeken. Blaasjes op de tong, mager zijn en schurftplekken klinken niet echt gezond.

En verder, snuiven en likken doen bokken ook als ze willen dekken, en geiten die rits zijn kunnen dat imiteren. En ik hoop het niet voor je, maar er bestaan koeien/geiten die continu rits zijn….

Sterkte. (kun je die geit niet teruggeven??)

• clarisse

Dank voor jullie antwoord, ja het lijkt erop dat deze geit dus continue rits is, of het is een soort van geit/bok die melk geeft en wilt dekken.

Die geit teruggeven is ook wat mijn het beste lijkt, hij kwam echter via via, dus een beetje vaag allemaal. Eén ding heb ik geleerd, geen beesten meer aannemen van “vreemden”. Ik probeer een ander baasje voor hem te vinden, een oude vrijgezel ofzo misschien (geintje).

Hee Popke, wat is trouwens Mastitis. Wij stopten ook met melken , maar na een paar dagen knapte ze zowat, dus nu maar weer melken en proberen af te bouwen. Hoe doe je dat, dat afbouwen?

bvd Clarisse

• popke

Mastitis is uierontsteking. Het uier wordt rood, hard en pijnlijk, in de melk zie je bloed, brokken en pus. Als een geit dus op knappen staat heb je kans dat het zo gaat irriteren dat het gaat ontsteken. Maar mastitis kunnen ze ook krijgen doordat er bacterien in het uier komen door andere redenen.

Afbouwen doe je door eerst het voer te beperken (alleen water en hooi geven) en dan afbouwen tot 1 keer per dag melken, en dan als er bijna niets meer uit komt (bv 1 liter per dag nog) kun je helemaal stoppen. Wel in de gaten houden, soms is het nodig om na een paar dagen toch het uier nog een deel leeg te halen. Dan weer een paar dagen wachten, enz.

Als het echt niet lukt kun je voor de veiligheid een ‘droogzetter’ gebruiken. Dit is een langwerkend antibioticum dat je in de uier inspuit (door het slotgat, niet zo'n leuk werkje want die spuiten hebben ze alleen in koeienmaten en je mag het slotgat niet beschadigen. het beste kun je om hulp vragen aan iemand die er ervaring mee heeft).

Een droogzetter stopt de melkgift niet, dus nog steeds op dieet zetten dat beest, maar het helpt uieronsteking te voorkomen.

Succes.