Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

blauwtong

• fred

hallo

Ik was op zoek naar Info over blauwtong

Maar de enige info die je vind is van LNV

ik heb vorige week de veearts gebeld en gevraagt hoe het nu zat

Hij gaf een beetje mixt info ,aan de ene kant verteld hij dat als er genoeg vacin was alle geiten en schapen geent konden worden en anders alleen de jongen ouder dan 1 mnd

waar ik op antwoorden maar ik vind het erger als er 1 van de oudere geiten er aan dood zouden gaan

Maar toen zei hij dus dat die al antistoffen zouden hebben omdat ze er vorig jaar mee in aan raken waren geweest ????

Dan denk bij mezelf als dat zo is dan hoeven we dus niet te enten want dan krijgen ze op natuurlijke weg wel antistoffen

Nu ben ik helemaal geen grote voor stander van enten ik ent nooit me honden of katten

maar deze dieren zijn niet alleen van mijn maar van de kinderboerderij

wie weet er wat meer over of wat ga je zelf onder nemen

mvg fred

• ine

Het behandelen van blauwtong is nog steeds geen duidelijk en eenduidig verhaal overal.

In principe zou er nu wel voldoende vaccin aanwezig zijn.

Dieren , die vorig jaar besmet geraakt zijn, hebben antistoffen opgebouwd!

Schapen en runderen zijn gevoeliger voor besmetting dan geiten, naar het schijnt.

Wij willen, als er voldoende vaccin voorradig is wel laten enten, maar laten de veehouders, die hun broodwinning erin hebben voorgaan.

• fred

ja het verhaal is wisseld ja

Ik vind het alleen raar dat we nu moeten mogen enten

Terwijl aan de andere kant wordt gezegt dat de dieren die besmet zijn geweest vorig jaar nu ook antistoffen hebben op gebouw

dan denk ik waarom dan enten als het op de natuurlijke manier ook kan

en het wil ook nog eens niet zo zijn dat het tegen alle blauwtong werkt

Omdat er verschillende variante zijn

• ine

Fred,

alleen de dieren, die vorig jaar besmet zijn geweest bouwen antistoffen op.

Het gaat er nu vooral om de dieren te vaccineren, die niet besmet waren en nu wel de ziekte op kunnen lopen.