Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Jonge bokken verkoop?

• marielle

Hoi,

ik werk op een kleine kinderboerderij waar elk jaar jongen worden geboren.

Nu worden er natuurlijk ook Bokjes geboren en was benieuwd of deze nog een beetje te verkopen zijn of zullen ze bij de slacht belanden.

op dit moment hebben we 2 bokken X Toggenburger (moeder) vader een bonte..

ze hebben vrij veel aftekening van de moeder, 1tje is zwart met de aftekeningen, andere is bont ( beetje lakenvelder achtig) maar op de kop dus wel de aftekeningen van de Toggenburger

Mijn vraag nu is of deze bokken nog “bruikbaar” zijn voor de fok of dat dit eigelijk alleen maar gekocht word voor de slacht.

Als deze bokjes een normaal leven kunnen krijgen wil ik ze dat graag geven zodoende toch maar even vragen hier.

Ben ook benieuwd wat jullie met de jonge bokken doen als het tijd is om bij moeders weg te gaan…

gr Marielle

• Lise

Waarom zou je de bokjes niet kunnen verkopen?

Er zijn genoeg geiten liefhebbers! Heb je al eens op marktplaats gekeken?? daar staan zelfs hele oude geiten die verkocht worden ;) hou alleen wel rekening met de vraag prijs , doe het bijvoorbeeld niet duurder dan 30 euro per bok.

Je kunt ze het beste op makrtplaats zetten , tenzij je nog iets anders weet.

Want het is zonde om zulke lieve beestjes voor niets te laten slachten terwijl ze ook nog een heel mooi leventje kunnen hebben met iemand die heel blij met ze is.

• marielle

hoi,

het zijn niet mijn dieren maar was toch wel benieuwd of er nu ook vraag was naar bokken, deze hebben natuurlijk geen stamboom ofzo of raszuiver.

bedankt voor je antwoord zal het de eigenaar zeggen en hoop dat ik de bokjes op marktplaats ofzo mag zetten zodat ze kans krijgen op een nieuw huisje

• ine

Bij ons gaan de bokjes weg in ruil voor een liefdevolle verzorging en een goed huis.

De meeste mensen geven dan toch wel iets, maar voor ons is het belangrijk, dat ze NIET naar de slacht gaan. We laten ze vroeg castreren! Nog nooit zijn de jonge bokjes uiteindelijk gebleven.

Meestal zijn ze na ongeveer 4 maanden verhuisd.

1x is er eentje na 1 jaar weggegaan.

ine

• marielle

De bokjes kunnen niet blijven nadat ze afgespeent zijn, en tja een casteratie kost natuurlijk geld, klinkt naar maar goed deze dierenweide word alleen maar dankzij giften/donaties in stand gehouden en bokjes dan laten casteren schiet niet op.

het is jammer dat ik geen stuk grond heb waar ik ze neer kan zetten tot ze verkocht/weg gegeven kunnen worden.

het draait ook niet om het geld hoor om ze voor veel te verkopen, ik zie ze gewoon liever naar iemand anders gaan dan naar de slacht…

• ine

Misschien is er een dierenarts te benaderen met de vraag de castraties als sponsering te doen.

Mogelijk vraagt zij/hij dan niets of kun je korting krijgen.

Misschien kun je iets leuks daar tegenover stellen als positieve reclame voor de arts.

• Lise

Heey , het ligt er een beetje aan waar je woont , maar anders heb ik misschien nog wel een tijdelijk plekje voor je?

• popke

Castreren met een rubber ring kost het vrijwel niets. Je kunt bijvoorbeeld zelfs iemand met een schapenbedrijf benaderen of die het voor je doet. Zo'n ringetje kost maar een paar cent en het duurt maar een halve minuut. En hoe jonger je dat doet (ca 2 weken) hoe beter en makkelijker.

Namelijk, als je ze niet castreert en laat lopen raak je ze veel moeilijker kwijt. Er zijn volgens mij niet al teveel mensen die graag een stinkende bok in hun achtertuin willen. Succes.

• marielle

We gaan het gewoon proberen,

Doormiddel van een rubbere ring ?

wat moet ik me daarbij voorstellen, eventueel een info site ofzo.

gr marielle

• Jan

Als je je geiten elk jaar jongen laat krijgen moet je ook niet terugdeinzen voor de gevolgen. Dus gewoon laten slachten. Vlees van jonge bokken is heerlijk. Het is veel te weinig te koop. Ik zoek er al een tijdje naar.