Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

castratie

• Maury

ik heb 2 bokken van 2 jaar. en omdat ik ook nog een geit heb, wou ik die bokken laten castreren. maar ik weet niet of dat op deze leeftijd nog wel kan en als het kan op welke manier?

alvast bedankt!

groetjes,

• ine

Maury,

Castratie kan zeker.

Op deze leeftijd wordt het beste voor de zogenaamde “ bloedige” methode gekozen, dus met het mes onder verdoving.

Ik ben tegenstander van castratie met de Burdizzo - tang. Deze methode is ook bij wet verboden, maar wordt nog wel toegepast. Bovendien kan dit achteraf onvoldoende blijken te zijn.

Overleg met je dierenarts!

ine

• loes

Ik wil een pasgeboren dwerggeitjes familie aanschaffen(moeder,dochter en zoon),

en aangezien ik niet elke keer jonge geitjes wil ,zal ik het bokje moeten laten castreren .

Kun jij me vertellen hoeveel dat kost en kan ik dat bij elke dierenarts / vee-arts laten doen?

• ine

Loes,

Elke dierenarts, die ook vee doet kan in ieder geval de castratie uitvoeren.

Wat zijn/haar tarief is weet ik natuurlijk niet. Hangt ook van de gebruikte methode af.

Wij zetten de kleine bokjes in een bench (doos kan ook) en nemen ze gewoon mee naar het spreekuur.

Veel succes met de aanschaf.

ine

• popke

Ik las gisteren in een Engels geitenboek dat de burdizzo ook bij bokken gebruikt kan worden. Is dat echt verboden? In Ierland worden alle stierkalveren op die manier gecastreerd en (ik heb het met eigen ogen gezien) ze knipperen nauwelijks met de ogen. Je knijpt namelijk alleen de zaadleiders dicht (een voor een) en niet de hele balzak waardoor die ook niet afsterft. Natuurlijk kan dit niet bij volwassen bokken, maar op zich vind ik de methode wel een diervriendelijke.

• ine

Ik heb de Burdizzo - tang 1x zien gebruiken bij een ram en 1x bij een bok. Voor mij liever geen herhaling! Ik vind de methode niet diervriendelijk.

Bovendien weet je niet zeker of de zaadleiders echt afgeklemd zijn. Mislukken kan!

ine

• popke

Oei,

Waarschijnlijk is het bij runderen een stuk eenvoudiger omdat ze groter zijn.

• bob

Dat gaat allemaal diervriendelijk in het noorden ….

Ik woon zelf in zuid frankrijk en wij hebben vorig jaar 2 dwergbokjes laten castreren.

Het is hier een kwestie van verdoven, de zak opensnijden, flink wat desinfecterende vloeistof op een doek, de ballen uit ze zak halen en deze draaien tot je “krak” hoort …. daarna het hele zaakje even ontsmetten en klaar is het.

Het schijnt hier een normale methode te zijn. Ik heb het allemaal goed bekeken maar had niet de indruk dat de bokjes pijn hadden. Niet tijdens de operatie (welke gewoon in het veld gebeurd) en ook niet daarna.

Succes met het castreren.

Bob

• ine

Bob,

waar ik nu benieuwd naar ben is of dit nu officieel ook is toegestaan in Frankrijk?

ine

• m.nieman

Goedenavond,

Ik heb 2 bokjes van een week oud samen met hun moeder gekocht, nu hoorde ik dat wanneer de bokjes gecastreerd worden, ze nog steeds stinken, is dat zo ?

Dank u en vr. groeten,

M. Nieman