Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Geitenjong

• Su

Ik heb een vraagje..

We hebben een boel jonge geitjes, met sommige gaat het er een beetje slecht aan toe.

We moeten ze helpen met melk geven, maar het klots heel erg in hun buik, wat kan dat betekenen, want vorige week is er 1 doodgegaan, waarvan de buik ook zo klotst.

Hopelijk krijg ik hier wat info over, waar ik wat mee kan.

Alvast bedankt !

• ine

Misschien te veel melk tegelijk?

Lammetjes drinken normaal vaak kleine beetjes bij de moeder.

Geef in het begin dus ook vaak kleine hoeveelheden. Dat betekent ook vaak de eerste week of paar weken nachtwerk! Ofwel ‘s avonds heel laat en ’s morgens heel vroeg.

Misschien kun je ze leren uit de lammerbar te drinken, dan kunnen ze de hoeveelheid en frequentie zelf regelen.

Let erop of ze geen diarree hebben!!!

Let er ook op, dat ze hun energie kunnen gebruiken om te groeien en sterker te worden, dat betekent dus ook voldoende warme omgeving.

ine

• carin

Waar je ook op moet letten is de temperatuur van de melk. Net als bij bay's handwarm, en er zijn speciale geiten/schapenspenen in de handel.

Let er op dat het gaatje in de speen niet te groot is want dan kunnen ze zich verslikken

Succes.!!

• Geitenboer

als ze klotsen zitte se vol. Maar kleine beetjes per keer help wel.

Ikzelf heb een speenemmer met koeienmelk op kamer temp. hieruit drinken ze onbeperkt.

werkt prima. weinig werk, kunnen zelf bepalen wanneer ze drinken, groeien goed, worden veel sneller groot. Alleen de speenemmer mot wel 24 uur per dag volzitten.