Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

castratie bok 2 weken oud

• lianne

hallo

Ik vraag me af hoe je dat bokje met een ring of elastiek castreert.

Wij Hebben een bok van 2 weken oud. Wij willen deze bok, mama en zijn zusje graag bij elkaar houden en daarom de bok castreren. Nu lees ik al een aantal keer dat de castratie via een elastiek of ring kan, daar heb ik een paar vraagjes over.

kunnen wij dat castreren zelf?

Wat heb je er precies voor nodig?

Moet die ring er ook weer af?

Zijn er verder dingen die ik over deze manier van castreren zou moeten weten?

alvast bedankt voor t andwoord…

lianne

• ine

Liane,

Elke methode van castratie hoort door een dierenarts te worden uitgevoerd!

Over verschillende methodes bestaan evenzoveel verschillende meningen.

Wij laten ook castreren door het laten plaatsen van een elastiekje. Doe dat als het bokje nog jong is. Het kan nu al, maar wacht zeker niet te lang.

Doordat het elastiekje de bloedtoevoer naar het balzakje afklemt sterft dit, met inhoud, af. Na 3 - 6 weken valt het verschrompelde geheel dan af.

Op deze manier heb je geen open wonden en dus ook geen kans op infectie daarin.

Tot nu toe hebben wij niet de indruk gehad, dat de jonge bokjes van deze methode erg veel hinder of pijn ondervinden.

Ze groeien uiterlijk meer uit als een geitje, worden soms iets forser, maar krijgen niet de echte bokkenkop en - horens en gaan ook niet stinken.

Wij zijn over deze manier van castratie tot nu toe tevreden.

ine

• J. Hesterman

Voor meer informatie over geiten: zie www.levendehave.nl

Het Landelijk Kennisnetwerk Levende Have wordt dagelijks uitgebreid met informatie over het houden en verzorgen van geiten, schapen en andere landbouwhuisdieren. Het kennisnetwerk is speciaal voor de hobbyist.

Onlangs toegevoegd: wiki's over castratie van bokken en de gezondheid van geiten.

Op de website is een scorekaart te vinden waarmee je de gezondheid van je geiten kunt bepalen. Deze kaart is ontwikkeld door het Louis Bolk Instituut.

Het kennisnetwerk houdt je ook op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van blauwtong.

• sandra

Hoi

Ik vind het ten eerste schandalig dat dit nog steeds wordt gedaan aangezien dit verboden is net als couperen van de staart verder al hellemaal dat je het uberhaupt zelf wil doen en hebben jullie enig idee hoe pijnlijk het is draai dan een elstiek om je vinger en laat deze een paar dagen zitten en vertel me dan hoe het aan voelde ?

Geiten vrienden !!!!!

Groetjes sandra

• ine

Sandra,

In een topic van 06/11/2006 (castratie) is hierover ook een discussie geweest.

Als het verboden is voert onze dierenarts deze niet bloedige methode dus mogelijk onwettig uit? Ik ga dat navragen en de wet- en regelgeving er op nazoeken.

Maar de bloedige castratie is niet helemaal zonder risico's en ook niet pijnloos!

Liever doe je dit helemaal niet, maar het alternatief wordt dan wel soms tot eventueel dodelijke verwondingen toe vechtende bokken of de slacht. Beiden zijn geen optie vind ik.

Overigens vind ik mezelf nu niet gelijk geen dieren- of geitenvriend hierdoor.

We beleven veel plezier aan de dieren om ons heen en verzorgen ze goed.

Ze krijgen, indien nodig, ook goede medische zorg en behandeling.

ine

• popke

Ik reageer ook even. Onze ervaring is dat als je op een leeftijd van ca 1-2 weken een ring plaats, die beestjes er niet eens van opkijken. Zodra je ze op de grond zet, gaan ze weer verder waar ze mee bezig waren. Het ringetje zit namelijk niet zo extreem strak dan omdat het bokje nog maar zo klein is en het vel heel dun.

En ik ben het met Ine eens, je hebt geen bloed, geen open wond, geen injectie (die ook pijn doet) en geen last van ontstekingen.

Op heel jonge leeftijd met een ring castreren is volgens mij diervriendelijker dan met het mes castreren.

• ine

Popke,

Ik dacht al, dat ik de dierenbeul leek, maar gelukkig ben ik niet de enige, die er zo over denkt en goede ervaringen heeft met deze methode.

Zou het zo kunnen zijn, dat de bloedige castratie meer opbrengt voor de dierenartsen?

Of zou het weer een regelgeving van achter het bureau zijn?

Ik heb zelf veel meer moeite met oormerken eerlijk gezegd. En de dikte voor naald voor het aanbrengen van een chip wel eens bekeken?

In ieder geval hebben wij een betrouwbare dierenarts, waarvan we de adviezen echt serieus kunnen nemen en die vindt de elastiekjesmethode voor de jonge bokjes de beste manier.

ine

• popke

Ja Ine, ik ben dus ook zo'n dierenbeul.

Wellicht komt het ook doordat steeds meer dierenartsen alleen maar kleine huisdieren behandelen. Ze hebben misschien minder ervaring met praktische oplossingen die snel zijn en niet veel kosten.

En (ik hoop dat ik nu niet een hoop mensen erg kwets) ik heb weleens het gevoel dat de mensen die kritiek hebben op bepaalde methoden, die vaak nog nooit met eigen ogen gezien hebben.

• ine

Popke,

Gelukkig woon ik op het platteland en hebben de artsen in de praktijk, waar wij bij zijn aangesloten, ook heel veel ervaring met veehouderij in brede zin.

O.a op grond van hun adviezen kan ik gefundeerde keuzes maken.

ine

• ine

Verder ter aanvulling.

Onze dochter studeerde vorig jaar af aan de HAS in Den Bosch, richting dier-en veehouderij.

Ook zij verschaft de nodige informatie.