Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Te veel melk (schijnzwanger)

  • Cor

    Hallo,

    Wij hebben 5 geiten lopen in de wei die er voor zorgen dat wij niet zo veel gras behoeven te knippen.

    Vorig jaar bleek een geit zwanger te zijn en nadat de jongen geboren waren begon een oude geit spontaan melk te geven.

    Dat zwanger worden was niet omdat wij een bok hebben lopen maar de geiten kwamen van de dierentuin en die bleek daar bezoek gehad te hebben van een bok.

    Wij hebben zelf dus geen bok.

    Op advies van een dierenarts zijn wij haar gaan melken. Na een paae maanden stond ze droog. Enige weken geleden begon zij weer melk te geven. Enorme grote uiers noodzaakten ons om wederom die geit te gaan melken.

    Is hier iets tegen te doen of is er misschien een medicijn die er voor gaat zorgen dat zij gaat stoppen met melk geven?

    Hier in de omgeving geinformeerd maar daar kon men mij niet helpen.

    Vriendelijke groet,

    Cor

    Gåreleöjden (S)

  • ine

    Cor,

    het lijkt een hormonaal verhaal.

    Als een geit zonder jongen komt te zitten als bijvoorbeeld een lammetje doodgaat, dan halen we als de uier te veel gezwollen blijft en de moedergeit last heeft een te injecteren middel om de melkproductie te stoppen bij de dierenarts.

    Ik weet nu de naam niet van dat spul.

    Zal kijken of ik dit kan achterhalen voor je.

    gr. ine

  • popke

    Het klinkt als de ideale geit, dat je haar niet hoeft te laten jongen om haar melk te laten geven. Moet je mee gaan fokken!

    Maar even serieus, ik denk dat gewoon niet melken het beste is en haar niet al teveel voeren, zeker geen krachtvoer, totdat het uier weer kleiner wordt.

    Wij hebben zelf een bok met uier (wat ieder jaar groter wordt). Maar die melken we ook niet want als je gaat melken stimuleer je de melkproductie alleen maar.

  • Cor

    Ine,

    Bedankt voor je bericht. Het middel waar jij het over had zoek ik nu. Ik ben hier bezig geweest maar dat had tot nu toe geen succes. Mocht je de naam weten dan hoor ik het graag van je.

    Vriendelijke groet,

    Cor

  • Cor

    Hallo Popke,

    Bedankt voor je bericht.

    Inderdaad de ideale geit om te fokken, maar helaas daar doen wij niet aan. Het niet melken is geen optie. Wij hebben vorig jaar zo lang mogelijk gewacht met melken maar op een gegeven moment sleepten de spenen bijna over de grond, dus als ik praat over grote uiers dan zijn dat hele grote uiers. Wij wonen in een klein buurtschapje met ongeveer 20 bewoners en het formaat uier was het gesprek van de dag.

    Vandaar mijn hulpkreet.

    Vriendelijke groet,

    Cor

  • popke

    Oei…

    Dan toch maar gaan melken zou ik zeggen. Of de geit aan iemand geven die graag een melkgeit wil.

  • Marjo Hoogesteger

    Hallo,

    Wij hebben ook zo'n geit die spontaan melk kan gaan geven.

    Het grote uier is hier ook het gesprek van de dag soms.

    Heeft er iemand misschien een goed middel er voor gevonden?

    Gr Marjo