Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mekkeren jonge geitjes

• eva

Sinds 2 weken hebben wij 2 bokjes van 3 mnd. oud. Ze zijn gecastreerd. Ze lopen op een klein landje (50 m2) naast ons huis en hebben een goed stalletje. Ze zijn ontzettend lief en heel tam. Ze willen echter heel veel aandacht en mekkeren eigenlijk zodra je het weitje weer uit bent. Dat mekkeren gaat zo'n beetje de hele dag door, vooral 's middags. Ze lijken ook steeds honger te hebben. Ik probeer het mekkeren zoveel mogelijk te negeren maar de verleiding bestaat om steeds maar weer naar ze toe te gaan en ze dan ook wat te voeren om ze stil te krijgen.

We wonen in de bebouwde kom dus ik ben bang dat het gemekker overlast gaat geven.

Heeft iemand tips? Hoeveel brok mogen deze jonge geitjes eigenlijk per dag, ervanuitgaande dat er nauwelijks gras op het landje staat? Dat ze onbeperkt hooi mogen weet ik, en dat krijgen ze ook. Vaak geef ik ze ook wat snoeitakken en dat vinden ze geweldig lekker.

Alvast dank voor de reacties.

• popke

Jonge geiten eten tussen de 250 en 500 gram brok per dag op die leeftijd. Dat is dan eigenlijk nog zoveel als ze willen eten. (Als ze wat ouder worden moet je ze niet meer onbeperkt brok voeren want dan eten ze zich dood).

Onze eigen jonge geiten van die leeftijd doen eigenlijk de hele dag niets anders dan eten, een beetje spelen, liggen, en weer mekkeren rond etenstijd.

Als er altijd genoeg lekker vers gras voor hun neus ligt, mekkeren ze niet meer.

Succes.

• eva

Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ze toch wat te weinig brokjes kregen want nu ik ze wat meer geef ('s ochtends vroeg, rond het middaguur en ‘s avonds rond zessen een bakje), is het mekkeren minimaal geworden. Ik heb ze nu 3 weken en de 25 kilo zak die ik had gekocht is nog niet half leeg, dus een kilo per dag met z’n 2-en halen ze lang niet.

Vers gras en takken willen ze trouwens alleen eten als ze het zelf uit je hand mogen trekken, ligt het op de grond dan eten ze er nauwelijks van!

• popke

Fijn dat ze bijna niet meer mekkeren. Heb je een ruif voor het hooi? Dan maken ze er niet zo'n bende van en gaan ze er niet in staan (want daarna lusten ze het ook niet meer.

Je kunt ze voorlopig nog steeds ietsje meer brok geven (zoveel dat ze het opeten).

Veel plezier met je beesten.

• Rune Verryken

Hallo

Ik ben Rune en ik wou eens vragen als ik een gecatsreerd geitje koop en ik geef het voldoende eten gaat het dan veel lawaai maken?

Groetjes!

• ine-kar

Bega niet de fout door de beestjes te belonen met iets te eten te geven zodra ze gaan mekkeren. Je wilt ze rustig maken, maar beloont eigenlijk hun vragend gedrag. En ze zijn heel slim, onthoud dat.

Dus dat proberen ze dan maar weer en weer…..

Wij geven de geitjes op niet al te vaste tijden hun brokjes. ‘s Morgens tussen 7.00-9.00 uur en ’s avonds tussen 17.00-19.00 uur.

Zodra de zoogtijd voorbij is krijgen ze maar 1x per dag brokjes en ook daarin schuiven af en toe wat in tijd. Daarmee voorkom je, dat ze op al te vaste tijden staan te mekkeren. Na een paar dagen zijn ze gewend aan de verandering en hoor je ze nauwelijks meer.

Je hebt er natuurlijk heel aanhoudende exemplaren tussen, maar over het algemeen kennen ze de regels snel en goed.

succes ermee.