Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

opgeblazen buik

  • Maury

    ik heb een bok en die loopt de hele dag in de wei. maar de laatste tijd is hij erg dik en het lijkt dat ze erg opgeblazen is. de buik is ook een beetje hard. ze is ook wat slomer dan anders en hij maakt van die zachte kreunende geluidjes.

    hij krijgt elke dag vers water en brokjes. maar ik geef hem geen hooi omdat hij genoeg gras in de wei heeft staan.

    zou het daardoor komen want ik heb ook het idee dat hij niet zo goed meer herkauwd.

    moet ik hem toch hooi bijvoeren?

    ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

    groetjes.

  • popke

    Snel stoppen met brok en hooi bijvoeren. Het lijkt erop dat de pens niet goed meer werkt. Dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben, door te rijke voeding zonder structuur, of doordat ie iets fouts heeft gegeten (plastic of zelfs iets scherps).

    Ik zou, als er niet heel snel verbetering optreedt, de dierenarts erbij halen.

    Sterkte.

  • ine

    Popke,

    ik ben het niet helemaal met jou eens.

    Voor goede penswerking is hooi juist prima, vooral geven voor het gras eten. Ik zou zelf dus juist wel hooi geven en weinig vers gras!

    Dit wil niet zeggen, dat je de geit moet overvoeren.

    Brok is krachtvoer, dat mag wel stoppen nu.

    Zeker met jou eens om het dier goed in de gaten te houden en niet te lang te wachten met professionele hulp in te roepen.

    ine

  • popke

    Ine: ik bedoelde: snel stoppen met brok geven en juist wel hooi bijvoeren (in plaats van vers gras)! Ik was niet zo duidelijk.

    Je kunt horen of de pens nog werkt door je oor op de bok zijn buik te leggen. Je moet dan geborrel en gebruis horen. Als dat niet zo is, is het mis.

    Wat weleens werkt bij geiten die verstopt zitten: een kopje slaolie geven. Dit kun je voorzichtig met een grote spuit achterin de bek te spuiten. Dan moet de penswerking wel na een halve dag beter zijn, zo niet, dierenarts bellen!

  • Maury

    bedankt voor julli reacties,

    ik heb hem apart in een hok gedaan met genoeg hooi en vers water en af en toe wat brokjes. zijn buik is nu niet zo opgeblazen meer en hij eet goed hooi. het gaat dus de goede kant weer op.

    groetjes maury

  • popke

    Fijn!

  • Eline

    Hallo ik ben Eline en ik ben 14 jaar,

    Ik heb een dwergbokje van twee maand oud. Zijn moeder had hem bij de geboorte afgestaan omdat ze 3 babies had dus zijn wij hem met de papfles geitenmelk beginnen geven. (We weten wel al ongv hoe dat moet want we hebben dat een jaar geleden ook al bij een ander geitje gedaan en bij haar verliep dat prima.) Bij ons bokje namelijk ook buiten vandaag is vooral de rechter kant heel opgeblazen. En zijn buik maakt heel rare geluiden. We hebben nog geen nieuw vers gras dus dat kan niet de oorzaak zijn. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? Het zou echt super erg zijn als mijn bokje zou sterven.