Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat voor melk in de fles?

• Arjanne

Anderhalve week geleden kreeg onze dwerggeit 3 jongen. Twee van de jongen groeien heel goed, de derde blijft wat achter. Hij is kleiner dan z'n broertjes, maar is verder wel vrolijk - springt en rent enzo. Toch maken we ons wat zorgen. We willen hem wel bijvoeren met de fles, maar wat voor melk moet daar dan in?

We proberen nu wel een van de ‘dikke’ bokjes bij de moeder weg te halen als er gedronken mag worden, maar dat is natuurlijk niet altijd te doen. En hoe groter die twee worden, hoe minder kans het kleinste bokje maakt om bij een speen te komen.

Als iemand andere tips heeft hierover zijn we van harte welkom!

Arjanne

www.geitonline.nl

• popke

Wij gebruiken altijd kunstmelkpoeder voor kalveren voor de kleine geitjes. Dat is goedkoper dan lammerenkunstmelk en ze vinden het lekkerder. Probleem is alleen wel dat je waarschijnlijk wel zes dwerggeitjes kunt opfokken met een zak van 20 kg. Misschien ken je iemand met koeien/kalveren die je een paar kilo melkpoeder wil verkopen. Let wel goed op de mengverhouding en de drinktemperatuur van de melk. Het moet wel 40 graden zijn, anders krijgt je geitje buikpijn en diarree.

Misschien kan gewone koeienmelk ook. Echte geitenmelk gaat natuurlijk ook, maar dat wordt wel een beetje duur.

• ine

Arjanne,

Wij hebben ook hobbygeitjes en nu weer eentje aan de fles.

Wij gebruiken Halmalac, zijn niet zulke enorme grote zakken, hoeveel kilo weet ik niet precies. Voor 1 geitje kom je met maximaal 3 zakken over de gehele zoogperiode makkelijk toe. Als het voor bijvoeren is red je het waarschijnlijk met 2.

Ze kosten ongeveer € 13.00 per stuk. Wij zijn tevreden met dit product, maar inderdaad mengverhouding en temperatuur zijn belangrijk om diarree te voorkomen.

Mocht er toch diarree optreden dan kan enkele dagen wat sulfadimide in de fles erbij wonderen doen.

Koemelk kan volgens mij niet gebruikt worden.

Wij hebben overigens al meerdere malen drielingen gehad, die door de moeder werden gezoogd.

Probeer dus zoveel mogelijk de moeder goed te voeren en het lam daar te laten drinken. Als het de fles heel slecht neemt krijgt het waarschijnlijk wel genoeg en is gewoon wat kleiner.

Succes,

ine

• ine

Arjanne,

Even verbeteren, zag de fout toen ik het bericht nalas:

Sulfadimide moet natuurlijk SULFADIMIDINE zijn.

ine

• Arjanne

Bedankt voor alle tips.

Ik heb vanmorgen poeder voor lammeren gekocht (was toevallig toch in de aanbieding bij de welkoop) en een flesje (met lammerenspeen) klaargemaakt. Helaas had het lammetje er helemaal geen zin in en zat ik al snel helemaal onder de melk.

Het lammetjes is nu 2 weken oud en z'n broertjes zijn echt duidelijk groter. Ze stoten hem ook steeds bij de uier weg tijdens het drinken. Het valt nu ook op dat als ze buiten zijn met dit mooie weer, het kleine lammetje druk aan het gras vreten is terwijl z'n broertjes lekker aan het spelen zijn. Maar hij ziet er verder niet ziek uit ofzo, hij rent en speelt en klimt ook wel, dus waarschijnlijk zal het allemaal wel een beetje loslopen.

Voor de foto's van de lammetje kan je trouwens kijken op www.geitonline.nl, onder weblog.

• CM

koemelk kan wel hoor…

mijn bok is opgebracht met volle koemelk.

Om zijn gulzigheid wat te temperen deed ik er soms wat water bij.

• popke

pas op met water bij de melk doen om te voorkomen dat ze teveel drinken! Een klein geitje kan namelijk niet meer dan een 400-500 ml. per keer verwerken. Verdun je de melk met water en laat je je geitje meer dan een halve liter per keer drinken., dan loopt de lebmaag over en loopt je geit op en kan een paar uur later met zijn pootjes omhoog liggen (dood).

Wij geven onze lammetjes drie voedingen per dag. Vanaf 2-3 weken oud krijgen ze dan maximaal 400 ml. per keer. Dan heb je minder kans op oplopen dan in twee voedingen van 500 ml. Na ca 2 maanden gaan we over op twee voedingen per dag.