Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bevalling aan het naderen?

• patsy

Ik heb net een Toggenburger geit gekocht die drachtig is ,ze heeft een opgezette warme uier ,haar vulva staat enorm dik uitgepuild en er komt een witachtige substantie uit.

Zou de bevalling naderen ? kan zij gewoon in de kudde bevallen of moet ze appart ,

Alvast bedankt

• ine

Patsy,

als ze intussen al niet bevallen is, maar lekker apart zetten, zodat ze in alle rust haar jong(en) krijgt.

ine

• patsy

Thanxxx ,maar er is nog niets ,volgens de veearts is het pus dat uit haar vulva komt door ontsteking ,kan niet anders doen dan afwachten nu

• popke

Heeft je geit al gejongd? En is het uier nog steeds hard en warm? Meestal zie je dat pas een dag voor het jongen. Een beetje witvuilen zie je wel vaker net voor het jongen, maar als het echt een serieuze ontsteking is van de baarmoeder, dan moet je daar wel wat aan doen.

Succes!

• patsy

Nee nog niet bevallen ,maar nog steeds wituitvloei en zelfs etter denk ik ,wat kan ik hier aan doen ,veearts is hier geweest en heeft er niets aan gedaan :-(

• popke

Antibiotica werkt bij een baarmoederontsteking.

Heb je de geit al lang? Of nog maar een week ofzo? Wat nu als blijkt dat ze eigenlijk al had moeten jongen/heeft gejongd maar dat het niet helemaal gelukt is? Dan moeten die (dode) kleintjes er wel uit. Ik zeg dit niet om je de stuipen op het lijf te jagen, maar wij hadden vorig jaar een geit die volgens de scan twee kleintjes zou krijgen. Ze kreeg inderdaad twee grote kleintjes en stopte met persen. Drie dagen later werd ze wat trager en begon ze weer te persen: bleek dat er nog twee dode lammetjes in zaten die ze er zelf niet uit kreeg. Gelukkig hebben we ze eruit kunnen halen, de geit behandeld met antibiotica, en alles kwam goed.

Maar aan de andere kant: de dierenarts zou daar volgens mij wel kijk op moeten hebben. Hij heeft haar natuurlijk gezien. En als hij het niet nodig vond haar te behandelen, valt het waarschijnlijk wel mee.

Als je geit verder goed eet en drinkt en geen koorts heeft (en niet continu ligt te persen) zit het waarschijnlijk wel goed.

• patsy

Hey popke ,

Bedankt nogmaals voor je reactie ,ik heb de geit nu een week.

Ik vind het ook raar dat de veearts ze niet verder heeft onderzocht ,dus zal het inderdaad wel meevallen.

Voor de zekerheid ga ik haar toch maar antibiotica geven ,want haar staart is echt vies (etter) en het komt weldegelijk uit haar vulva.

Ik hou je op de hoogte ;-)

• patsy

JAAAAAH ze zijn geboren ,1 mieke en 1 bokje ,spierwit dus niet raszuiver ,maar wel allebei in goede gezondheid !!!!

• popke

Fijn om te horen, ik vroeg me al af of ze echt nog wel kwamen.

Proficiat!

• CM

hoi,

SAANENGEITEN

De uier van mijn 2 miekes (die samen met een jonge bok al een aantal maanden samen staan) is aan het toenemen. Mijn miekes gaan (vermoedelijk) voor de eerste keer bevallen. Kan ik hun uier wat verlichten (melken) VOOR de eigenlijke bevalling of mag ik de natuur zijn werk laten doen?