Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zwangere geit

  • stef

    Ik heb twee nubische geiten, in de eerste week van november zijn ze naar de bok geweest. Ze waren toen allebij rits/ speels.

    Ik twijfel echter of ze nu allebij wel zwanger zijn, die ene is wel dikker geworden de andere niet, vanaf wanneer kan ik nu zeker zien aan buik of uier of ze zwanger zijn.

    Of kan je dit pas echt in de laatste 8 weken van de zwangerschap zien?

    Ik heb dit jaar voor het eerst geiten dus ik weet het allemaal niet zo goed.

    Ze zijn na de eerste week van november volgens mij niet meer speels/ rits geweest!.

    Stefan

  • ine

    Stefan,

    Echt zien bij een geit, dat ze drachtig is kun je niet in een vroeg stadium. Als je wat langer geiten hebt ga je het wel kennen aan het gedrag, ze worden meestal wat rustiger/slomer.

    De uier begint zo'n 6 weken voor het aflammeren voller te worden. Dan heb je het meestal aan de buik al wel gezien . Dikker worden is een vaag begrip, hun vorm wordt ook wat anders tijdens de dracht. Als ze gewoon dikker worden zit dat ook op de flanken bijvoorbeeld, als ze drachtig zijn zie je dat echt aan de buik, die breder wordt.

    Even afwachten dus nog, maar als je na begin november geen ritsheid meer hebt gezien zullen ze wel beiden drachtig zijn.

    Laat het nog maar eens weten!

    groeten, ine

  • stef

    Ine Bedankt voor uw reactie!

    Het duurt nu nog zo'n 9 weken (lammeren begin april).

    Ik laat nog wel een keer weten wat het geworden is.

    Stefan

  • ine

    Stefan

    Leuk en graag gedaan hoor.

    Als je pas met geiten houden begint is iedere fase weer een leerproces.

    Wij hebben nu zo' n 9 jaar dwerggeitjes en sinds vorige zomer 2 angorageiten + 1 bok.

    Groot verschil in karakter en levendigheid.

    Net onze 1e worp angoralammeren afgewerkt. 2 jonge mannen. Loek en Luuk!

    Dat proces verschilt niet ten opzichte van dwerggeitjes.

    Leuk weer dat jonge spul. Was bij ons ook de bedoeling in maart pas, maar deze dame bleek dus al rits te zijn geweest voordat we ze apart hebben gezet. Ja moeder natuur houdt de bronsttijd kennelijk ook niet zo precies aan.

    Wel jammer, dat het nu nog zo koud en nat is, want dan is buiten spelen voor dat kleine grut nog niet zo aan de orde.

    Half maart volgt dan nummer 2 en in april/mei de dwerggeitjes.

    Succes en ik lees het wel, wanneer het zover is of er nog vragen zijn.

    groetjes,

    ine

  • Annelies

    Hallo,

    Misschien een stomme vraag.

    Maar wat moet een geit aan water krijgen die 2 lammeren heeft?

    Alvast bedankt.

    Groeten Annelies

  • ine

    Annelies,

    Zorg ervoor, dat er altijd fris water staat. De geit zal niet meer drinken, dan ze nodig heeft.

    Wij hebben vaste drinkbakken, die zich vanzelf vullen. Als je met een emmer werkt, deze liever niet te vol doen (ongeveer eenderde) en dan 2x per dag verversen.

    Eventueel in een ring hangen of in een oude buitenband van een auto zetten, dan valt deze niet om.

    ine

  • Maartje

    dag mensen!

    Nu heb ik ook een vraag. voor mijn verslag moet ik een aantal dingen weten over ritsheid..

    wat is het gedrag van een geit in ritsheid?

    wat is het geluid van een geit in ritsheid, ik bedoel mekkeren ze veel is er nog veranderingen?

    wat zijn de lichaamskenmerken?

    en is het seizoensgebonden?

    ik hoor wel! ik heb jullie hulp hard nodig!!!

    Groetjes maartje

  • astrid

    hallo ik had een vraag,we hebben 5 dames in de wei, waarvan 3 dwerg en 2 nubs is de dracht van een nub het zelfde als van een dwerg, ik wil de 2 zusjes volgend jaar laten dekken ze zijn nu nog te jong ,net 5 maanden ik hoor het graag gr astrid