Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mijn geit is mager

• Maury

mijn geit is 8 jaar en ziet er heel erg oud uit. zij loopt een beetje mank maar dat komt door haar gewrichten maar zij word ook steeds magerder en het klink raar maar hoe kan ik mijn geit dikker krijgen. zij krijgt elke dag hooi vers water en brokken af en toe oud brood of wat fruit.

zij heeft ook wel een hele tijd lang mais gehad, maar daar is een ander geitje van mij aan overleden omdat er blauwe schimmel in zat en daar krijgen ze listeria van. dus dat doe ik nu ook niet meer. heel af en toe koop ik een zak met pulp brokken. maar ik weet niet wat ik er verder aan moet doen maar ik vind het zo naar want iedere keer als ik haar aai dan voel ik die botjes.

dus ik hoop dat iemand mij hier wat over kan vertellen.

groetjes!!!!!

• popke

Hoeveel brok geef jij je geit?? In hooi zelf zit niet al te veel voedingswaarde (het is wel heel gezond). Het is wel nodig (vooral als ze mager is) dat je er voldoende brok bij geeft. Probeer eens een beetje meer te geven (per geit een halve kilo tot een kilo per dag kan best).

En heb je haar weleens ontwormd?

• Maury

zoveel brokken krijgt ze al en ik ontworm haar ook iedere keer wel. maar de dierenarts heeft een keer gezegd dat ze zwoegerziekte had of ze had een verkoudheidje dus die dierenarts vertrouw ik ook niet echt want dat is nog wel een verschil tussen zwoegerziekte en een verkoudheidje. maar ik weet niet meer wat ik moet doen,

groetjes!!

• popke

Oei, dan weet ik het ook niet. Iets anders: krijgt ze wel genoeg koper???? Als je een geit schapenbrok geeft, zit daar geen koper in en een geit heeft juist wel koper nodig.

Ik heb een vriendin waarvan het paard wegkwijnde nadat ze verhuisde. Ze had alles geprobeerd (dure brok, duur kuilvoer enz enz.). Ze stond op het punt het paard te laten afmaken totdat de dierenarts op het idee kwam het paard een koperbolus in te geven, binnen twee weken begon dat paard weer te groeien en nu is ie weer helemaal de oude.

Het kan natuurlijk ook een ander gebrek zijn. Je kunt je geit natuurlijk een liksteen geven met heel veel soorten mineralen erin (zo'n bruin likblok ipv een witte). Dat kan zeker geen kwaad.

En verder: ademt ze makkelijk en rustig of hoor je haar ademen? Als ze het benauwd heeft, wordt ze natuurlijk ook mager. En het kan ook zijn dat ze heel veel pijn heeft en daardoor wegkwijnt. Of misschien is ze eenzaam?

Meer ideeën heb ik zo niet. Sterkte ermee.

• Maury

in ieder geval heel erg bedankt .!!!!! ik geef ze A brok en daar zit wel koper in en zij is ook niet alleen want ze heeft een vriendinntje bij haar in het hok.

en verder hoor ik haar ook niet echt heel zwaar ademen of zo. maar ik kan het nog even proberen met een likblok en anders dan schakel ik een andere dierenarts in en dan hoop ik dat het allemaal goed komt!!

heel erg bedankt voor je reacties!!

groetjes.

• Linda V

Probeer haar gebit anders te laten controleren. Waarschijnlijk kan ze het voedsel gewoon niet goed opnemen door scheve kiezen ofzo!