Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Liguster

• sven

vraagje:

liguster is giftig voor bijv paarden. Geiten kunnen meer verdragen, maar kunnen ze ook tegen liguster?

gr Sven

• popke

Nou, daar zou ik maar niet van uit gaan.

Ik weet wel dat planten uit de prunus-familie (waaronder pruim, sleedoorn, vogelkers, laurierkers) giftig zijn. Van liguster wist ik dat niet, maar als het giftig is voor paarden is het ook giftig voor geiten. Het is volgens mij niet zo dat geiten meer kunnen verdragen. Geiten eten van alles, maar dat is alleen maar omdat ze kunnen uitzoeken wat ze lekker vinden (en uit nieuwsgierigheid naar de smaak van plastic bijvoorbeeld). Beschimmeld/broeierig kuilvoer is bijvoorbeeld net zo slecht voor een geit als voor een paard, terwijl koeien daar nog wel tegen kunnen.

• ine

Sven,

Enkele blaadjes kunnen geen kwaad, maar verder:AFBLIJVEN, ook voor geitjes.

Bij de prunussoorten van Popke gaat het zeer zeker om de bessen, het blad weet ik niet zo.

Verder zijn ook giftig tot soms zeer giftig voor hen: Rhododendron,taxus,buxus en heesters zoals seringen, gouden regen. Planten zoals stinkende gouwe, lupine,vingerhoedskruid en monnikskap, klaprozen, herfststijloos en narcissen.

Ook lathyrus en scherpe boterbloemen, akker- en moeraspaardenstaart en adelaarsvaren. Uiteraard sommige kruiden zoals het beruchte Jakobskruiskruid!!!

Nu zal beslist niet alles van wat genoemd werd even giftig zijn en ook niet bij elkaar groeien, maar afhankelijk van de grondsoort kun je toch wel enkele planten in je omgeving vinden waarschijnlijk. Kijk dus eens goed rond (in het voorjaar, want nu zie je behalve van de struiken, niet veel) en haal ze weg waar nodig.

Wel mogen ze wilg, eik en fruitbomenhout.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

ine

• ine

Sven

ter aanvulling: fruitbomenhout mits onbespoten uiteraard. Dat geldt voor alles!

ine

• sven

Ok, dat is jammer, dan moeten we maar geen geitjes gaan nemen. De buren hebben deze ligusterhaag staan op de perceelgrens. Kippen hebben er geen last van gelukkig.

Bedankt voor jullie reacties iig!

Groetjes, Sven

• ine

Sven,

Je kunt natuurlijk met je afrastering ook wat verder van de heg blijven en eventueel aan de binnenkant 30 cm hoog en 20cm vanaf het gaas een schrikdraadje spannen.

Dan blijft de heg buiten bereik en krijg je heel veel geitenvreugde terug.

ine

• jantine

mijn dwerggeiten vreten als ze in de tuin mogen weleens van de ligusterhaag.

De oudste is nu 13 jaar en ken er geen problemen mee.