Hoi!
Nou, ik heb wel ervaring met geiten en paarden hoor! Afgelopen maart heb ik mijn jaarling gekocht en heb er ook gelijk een geit bij genomen van dezelfde leeftijd. Hartstikke leuk en ze zijn niet meer van elkaar weg te slaan, haha!
Wat wel belangrijk is:
-is je paard een hengst/ruin of merrie:
hengst: wordt lastiger, want die zijn toch wat meer aan het spelen, ook in de stal en wat voor hem spelend bijten is, kan voor de geit fataal zijn.
Ruin: prima combinatie, maar laat ze langzaam aan elkaar wennen door enkele uurtjes bij elkaar in de stal te laten staan onder toezicht
Merrie: ligt er een beetje aan wat voor merrie het is, je hebt merries die heel erg op hun territorium zijn, andere weer juist niet, dus dat moet je net als bij de ruin rustig opbouwen.
-neem een grote geit. Kleintjes zijn erg kwetsbaar.
-als je een bokje neemt, dan een gecastreerde, anders gaat hij stinken. (geurklieren)
-zorg voor een geit zonder hoorns
-denk er goed overna bij de aanschaf van een geit, want er komt veel bij kijken….lees er veel over op internet hoe met een geit om te gaan, wat ze moeten eten, geiten zijn gezelschapdieren, dus ééntje is eigenlijk niet zo goed (ik heb er ook eentje, maar ik moet haar echt véél aandacht geven, anders verpietert ze en kan ze doodgaan). Je moet haar kunnen borstelen, hoefjes kappen, wormenkuur geven, ziektes herkennen, mee kunnen laten lopen aan een riempje en ze moet natuurlijk op het erf blijven vna de stal. Zindelijk maken is ook wel handig, want die van mij poept en plast nog overal en dat is niet zo grappig voor andere mensen en je loopt zelf meer achter de geit aan te hollen zo dan achter je paard…haha!
-daarnaast moet ze ook wennen aan veel mensen, honden en andere paarden, dus een geit die al wat gewend is zou ook makkelijk zijn.
Toen ik mijn geitje kreeg had ik er nog geen verstand van, eigenlijk dus niet erg juist voor de aanschaf van een dier. Ik heb mezelf alles aangeleerd via internet, boeken en gewoon eens bij mensen aangebeld die ook geitjes hadden. Ik moet wel zeggen, dat ik meer zorgen om mijn geit heb gehad het afgelopen jaar, dan om mijn paard….kijk, bij paarden weet je na zoveel jaar wel wat goed en niet goed is, maar bij een geit wist ik dat dus niet. Ze was geschopt door een pony en liep kreupel, waardoor ze een gewrichtsontsteking had in haar pootje. Als je een beetje dierenliefhebber bent, bent je dus al gauw in de rats voor je geit en ik adviseer je dan ook om een goede dierenarts bij de hand te hebben. Niet alle dierenartsen weten evenveel van geiten, daar ben ik wel achter gekomen.
Nou, ik hoop dat ik je zo een beetje heb geholpen, heb je nog meer vragen, dan lees ik het wel! groetjes!